Opintojakson suoritettuaan piskelija ymmärtää käsitteiden ja teorian välisen suhteen. Opiskelija osaa määritellä teorian merkityksen perhehoitotieteessä. Opiskelija osaa kuvata teorian kehittämisen menetelmät perhehoitotieteessä pääpiirteissään. Opiskelija tunnistaa perhehoitotieteellisen teorian arvioinnin kriteerit ja osaa hyödyntää niitä teorian arvioinnissa. Opiskelija osaa hyödyntää perhehoitotieteellisiä teorioita hoitotyössä, sen johtamisessa ja koulutuksessa.
Sisältö: Teorian merkitys perhehoitotieteessä. Perhehoitotieteen keskeisiä käsitteitä. Käsitteiden kehittäminen ja teoria. Induktiivinen, deduktiivinen ja abduktiivinen teorian kehittäminen. Perhehoitotieteellisen teorian arviointi ja hyödyntäminen.
Vaadittavat opintosuoritukset: Aktiivinen osallistuminen keskusteluluennoille. Kirjallinen oppimistehtävä perhehoitotieteellisten teorioiden hyödyntämisestä (pienryhmissä).
Arviointiperusteet: Arvioidaan kirjallinen oppimistehtävä.
Lauri S & Kyngäs H. 2005. Hoitotieteen teorian kehittäminen. WSOY.
Ajankohtaiset tieteelliset julkaisut.
Edeltävät opinnot: Opintoihin hakevalta edellytetään, että hän on suorittanut terveydenhuoltoalan ammattikorkeakoulututkinnon tai aikaisemman terveydenhuollon opistoasteen erikoistutkinnon (esim. erikoissairaanhoitaja tai muu samantasoinen tutkinto) tai hoitotieteen perusopinnot (25 op/15 ov).
OPINTOIHIN ILMOITTAUTUMINEN:
Ilmoittautuminen Teoria perhehoitotieteessä -jaksoon alkaa to 21.11.2013 klo 10:00 verkossa olevalla hakulomakkeella. Katso hakuohjeet ja -lomake. Opintojakson nimi ilmestyy lomakkeen koulutustietoihin vasta kun hakuaika alkaa.
Ilmoittautuminen päättyy 31.1.2014. Opiskelijat otetaan opintoihin ilmoittautumisjärjestyksessä.
Tampereen yliopiston läsnäolevat tutkinto-opiskelijat: Etusija kurssille on avoimen yliopiston opiskelijoilla. Jos paikkoja jää, voidaan kurssille ottaa tutkinto-opiskelijoita. Ilmoittautuminen tutkinto-opiskelijoiden kurssi-ilmoittautumisen kautta NettiOpsussa