Opintojakso suoritetaan suomen kielen perusopintojen jälkeen. Kurssi on avoin myös muille suomen kielen opiskelijoille kuin S2-opettajan opintokokonaisuudessa opiskeleville. Opintokokonaisuuden opiskelijat suorittavat luentokurssina, muille on tarjolla kaksi suoritusvaihtoehtoa.
Suoritusvaihtoehto 1: osallistuminen opetukseen
Suoritusvaihtoehto 2: kirjatentti ja essee
a) Kirjatentti tiedekunnan yleisenä tenttipäivänä; tentin ottaa vastaan yliopisto-opettaja Maija Tervola.
Lauranto, Yrjö 1997. Ensi askeleita paikallissijojenkäyttöön. Kakkoskieli 2. Helsingin yliopiston suomen kielen laitos, Helsinki.
b) 8-12 sivun pituinen essee, jossa käsitellään kielitaidon arviointia monipuolisesti. Opiskelija otsikoi esseensä itse. Essee pitää jakaa lukuihin, ja siinä pitää olla lähdeluettelo. Opiskelija käyttää apunaan tasapuolisesti (ainakin) seuraavaa kirjallisuutta:
Aalto, Eija, Kaisa Tukia, Sanna Mustonen & Peppi Taalas 2007. Suomi2. Minä ja arki. Opettajan opas. Otava, Helsinki. (Arviointia käsittelevä osuus.)
Aalto, Eija, Kaisa Tukia, Sanna Mustonen & Peppi Taalas 2008. Suomi2. Minä ja media. Opettajan opas. Otava, Helsinki. (Arviointia käsittelevä osuus.)
Aalto, Eija, Kaisa Tukia, Sanna Mustonen & Peppi Taalas 2008. Suomi2. Minä ja yhteiskunta. Opettajan opas. Otava, Helsinki. (Arviointia käsittelevä osuus.)
Huhta, Ari & Sauli Takala 1999. Kielitaidon arviointi. Teoksessa Kari Sajavaara & Arja Piirainen-Marsh, Kielenoppimisen kysymyksiä. Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylä, s. 179?228.
Tarnanen, Mirja 2002. Arvioija valokeilassa. Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylä.