x !
Arkistoitu opetusohjelma 2012–2013
Selaat vanhentunutta opetusohjelmaa. Voimassa olevan opetusohjelman löydät täältä.
PEDAYP1A Oppiminen asiantuntijuuden kehittymisenä (syksyn ryhmä) 5 op
Periodit
I Periodi II Periodi III Periodi IV Periodi
Opetuskieli
suomi
Tyyppi
Perusopinnot
Suoritettavien opintojaksojen kuvaukset opinto-oppaissa
Opettajan pedagogiset opinnot
Kasvatustieteiden yksikkö

Osaamistavoitteet

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijat
• tuntevat ja osaavat hyödyntää keskeisiä pedagogisia käsitteitä sekä yliopisto-opettamisen ja -oppimisen teoreettisia perusteita
• hahmottavat opetuksen, ohjauksen ja oppimisen prosesseja
• tuntevat ja osaavat hyödyntää erilaisia opetusmenetelmiä oppimisen edistämiseksi
• tunnistavat henkilökohtaisia ja yhteisöllisiä pedagogisen osaamisen kehittämisen haasteita

Yleiskuvaus

Opintojakson aikana osallistujat virittyvät tarkastelemaan yliopistotyötä pedagogisen osaamisen ja asiantuntijana kehittymisen näkökulmasta. Tarkastelu kohdistuu sekä yliopisto-opettajan että yliopisto-opiskelijan osaamisen ja asiantuntijuuden kehittymiseen ja sen edistämisen keinoihin.

Opintojakson aikana työskennellään monitieteisessä ryhmässä luoden vertaisverkostoa yli yksikkörajojen. Opintojakso koostuu lähiopetuspäivistä, lukupiirityöskentelystä lähiopetuspäivien välillä, kirjallisuuteen perehtymisestä ja omaa opetusta koskevasta kehittämistehtävästä. Opintojen aikana hyödynnetään verkko-oppimisympäristöä.

Yliopistopedagogiikan perusteet (10 op) jaksot Oppiminen asiantuntijuuden kehittymisenä 5 op (PEDAYP1A) ja Osaamistavoitteet ja oppimisen arviointi 5 op (PEDAYP1B) toteutetaan yhtenä kokonaisuutena.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Yliopistopedagogiikan opintoihin haetaan kaksi kertaa vuodessa, toukokuussa ja marraskuussa. Hakemusten perusteella koulutukseen valitaan 20 osallistujaa. Koulutukseen valittavalla tulee olla työsuhde Tampereen yliopistoon. Tampereen yliopiston tohtori-opiskelijoilla ja tuntiopettajilla on mahdollisuus päästä koulutukseen, jos päätoimisessa työsuhteessa olevia hakijoita ei ole riittävästi. Hausta tiedotetaan intran Opettajat-yhteisössä ja yliopistopedagogiikan verkkosivuilla.

Opettajat

Johanna Annala, Vastaava opettaja

Opintojakson kotisivu

Opetus

27.8.2012 – 10.12.2012
Pienryhmäopetus 21 tuntia + 5 tuntia Verkossa
Syksyn ryhmä (huom. ks. myös PEDAYP1B syksyn ajankohdat)
Ma 27.8.2012 klo 9-15
Pe 14.9.2012 klo 9-15
Pe 26.10.2012 klo 9-12
Ma 10.12.2012 klo 9-15
Lukupiiri 6 tuntia + 3 tuntia Verkossa
Itsenäinen työskentely 100 tuntia

Arviointi

Hyväksytty/hylätty.

Arviointiperusteet

Oppimisen ja osaamisen kehittymisen arviointia toteutetaan lähipäivien työskentelyssä ja lukupiirin tehtävissä sekä osallistujan rakentaman opetusportfolion osan avulla. Arviointi kohdistuu siihen, miten osallistuja tunnistaa, argumentoi ja tekee näkyväksi oman opetus- ja oppimisajattelunsa sekä pedagogisen osaamisen vahvuudet ja  kehittämishaasteet.

Opetusmenetelmiä koskeva osaaminen karttuu opetuksen toteutustapojen kautta, jonka vuoksi edellytetään aktiivista osallistumista vuorovaikutukseen lähiopetuksessa, verkossa ja ryhmätyöskentelyssä.

Oppimateriaalit

Biggs, J. & Tang, C. Teaching for quality learning at university: what the student does. 3rd edition. 2007. Verkossa osoitteessa http://site.ebrary.com/lib/tampere/docDetail.action?docID=10229859

Lindblom-Ylänne, S. & Nevgi, A. (toim.) Yliopisto-opettajan käsikirja. 2009. Helsinki: WSOYpro Oy.

Lisäksi opettajan määrittämiä ajankohtaisia kotimaisia ja kansainvälisiä tieteellisiä tutkimusartikkeleita.

Lisätiedot