Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää eheyttävän opetuksen periaatteita, erityisesti käsityö- ja teknologiakasvatuksen mahdollisuuksia
- ymmärtää kokonaisen käsityöprosessin suunnittelun, toteutuksen, arvioinnin ja dokumentoinnin periaatteet
- tuntee esi-ja alkuopetuksen opetussuunnitelmien käsityö- ja teknologiakasvatusta ohjaavat periaatteet ja osaa kehittää niiden pohjalta pedagogista toimintaansa (suunnittelu, toteutus, dokumentointi, arviointi)
- osaa toimia ja työskennellä turvallisesti esi- ja alkuopetuksen oppimisympäristössä
- kykenee tarkastelemaan vallitsevia esi- ja alkuopetuksen käsityön ja teknologian käytäntöjä kriittisesti ja uudistamaan opetusta
- osaa toimia verkostotyössä pedagogisena asiantuntijana ja kehittäjänä
Toteutetaan esi- ja alkuopetuksen oppimisympäristöissä käsityö- ja teknologiakasvatuksen opetuskokonaisuus. Kurssilla kehitetään verkostomaista, vastavuoroista oppimisen mallia yhteistyössä tutkijoiden, käsityötä opettavien, esi- ja alkuopettajien ja opiskelijoiden kanssa. Tutustutaan käsityö- ja teknologiakasvatuksen uusimpaan tutkimustietoon erityisesti esi- ja alkuopetuksen näkökulmista. Kootaan omaa opettajaidentiteettiä vahvistava pedagoginen portfolio.
- aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen, opetuskokonaisuuden suunnittelu, toteutus ja arviointi, pedagogisen portfolion tekeminen hyväksytysti.
- arviointikriteerit esitellään jakson aluksi.
- erikseen sovittava oppimateriaali ja kirjallisuus
- artikkeleita sopimuksen mukaan
Käsityö- ja teknologiakasvatuksen opetuskokonaisuuden toteutus esi- ja alkuopetuksessa
- pienryhmäopiskelu
- pedagogiseen portfolioon liittyvät opintotehtävät