Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- Tuntee erilaisia oppimispelejä ja -sovelluksia, sekä viihteellisiä pelejä joita voi valjastaa oppimiskäyttöön
- Osaa kriittisesti arvioida opetuspelejä ja -sovelluksia
- Ymmärtää miten pelejä, leikkejä ja näiden suunnittelua on mahdollista soveltaa opetus- ja oppimistilanteissa, hahmottaa tähän liittyviä haasteita ja mahdollisuuksia, sekä kykenee soveltamaan näitä käytännössä
Opintojaksolla perehdytään pelien ja leikkien hyödyntämiseen oppimisessa ja opetuksessa. Pelioppimista tarkastellaan kriittisesti sekä teorian että tapausesimerkkien kautta. Opintojaksolla käsitellään muun muassa pelien ja leikkien kautta oppimiseen liittyviä keskeisiä teorioita, oppimispelin kehittämistä ja arviointia, sekä pelien ja pelaamisen roolia peruskoulun opetussuunnitelmassa.
Sisältö: oppimispelit ja pelioppiminen; oppimispelien ja -sovellusten arviointi pedagogisesti, pelillisesti ja kouluarjen näkökulmasta; pelioppimisen ja oppimispelien kritiikki; pelien suunnittelu opetusmenetelmänä.
Kurssille valitaan suoritettujen opintopisteiden määrän perusteella 14 viestintätieteiden tiedekunnan ja 14 kasvatustieteiden tiedekunnan opiskelijaa. Viestintätieteiden tiedekunnan opiskelijoista asetetaan etusijalle informaatiotutkimuksen ja interaktiivisen median tutkinto-ohjelman opiskelijat.