Historian esittämisen kaksiosainen luento- ja harjoituskurssi tarkastelee historian esittämisen muotoja, keinoja ja tavoitteita keskustelujen ja harjoitustehtävien avulla. Opetuksessa painottuu kokemuksellisuus sekä aktiivinen ja yhteistoiminnallinen tekeminen.
Kurssin ensimmäisen osan aikana käsitellään näyttelyjä historian esittämisen keinona. Sen pääopettajana on Turun yliopiston arkeologian dosentti ja kulttuurihistorioitsija Liisa Seppänen.
Kurssiaika: 9.–11.2.
To 9.2. klo 17.00–19.00 aloitusluento (AK)
Pe 10.2. klo 17.00–19.00 näyttelyistä, niiden teorioista, keinoista ja tavoitteista (LS)
La 11.2. klo 9.00–11.00 näyttelytekniikoista (LS)
La 11.2. klo 12.00–14.00 työpaja näyttelyn suunnittelusta ja tekemisestä (LS)
La 11.2. klo 15.00–17.00 tutustuminen Vapriikin näyttelyyn.
Lopputehtävänä on k.o. näyttelyn jonkin yksityiskohdan analyysi.
Kurssin toinen osa keskittyy tutkimuksen esittämiseen lyhyessä muodossa, posterina tms. Sen pääopettaja on Aino Katermaa.
Kurssiaika: 23.–25.2.
To 23.2. klo 17.00-19.00 posterin ja yleensä kuvallisen ilmaisun teoriaa historian esittämisen kannalta
Pe 24.2. klo 17.00–19.00 työpaja posterien arvioimisesta
La 25.2. klo 9.00–15.00 työpaja posterin tekemisestä
Kumpaankin kurssin osaan liittyy ennakkotehtävä. Ensimmäisen kurssitehtävän aiheena on tutustuminen johonkin historialliseen näyttelyyn ja oman näyttelykokemuksen analysointi. Näyttelyistä ja näyttelykokemuksista keskustellaan kurssin ensimmäisen osan aikana. Ensimmäisen ennakkotehtävän tulee olla valmis 31.1. iltaan mennessä.
Toisen ennakkotehtävä on historia-aiheisen posterin arviointi. Posterit jaetaan opiskelijoille ensimmäisen jakson jälkeen. Arviointi kirjoitetaan moodleen 20.2. mennessä. Tehtävistä keskustellaan perjantain työpajassa 24.2. Toisen osan lopputehtävänä on rakentaa oma posteri ja puolustaa sitä julkisesti 6.3. alkavalla viikolla pystytettävässä posterinäyttelyssä .
Kurssi käy kurssivaatimusten kohtaan HISA1B. Kurssin suorittaminen edellyttää ennakko- ja lopputehtävien laatimista sekä osallistumista kurssin toimintaan.