Opiskelija syventää ymmärrystään ammatillisen sosiaalityön käytännöistä ja toteutuksesta valitsemallaan erityisalueella (kuten moniammatilliset työkäytännöt, ammattikäytäntöjen kehittäminen, dokumentointi osana ammattikäytäntöjä, sosiaalityön työmenetelmät).
Opiskelija tuntee dokumentoinnin erilaiset roolit ja merkitykset osana professionaalista sosiaalityötä ja sosiaalityön tutkimusta. Käsiteltäviä teemoja ovat mm. dokumentoinnin ohjeet ja käytännöt, asiakastietojärjestelmät, dokumentointi ja tiedonmuodostus, asiakkaiden ja asiakirjojen suhteet, etiikka sekä dokumenttien käyttö sosiaalityön tutkimuksessa. Kurssin käytyään opiskelijalla on valmius analysoida kriittisesti sosiaalityössä tuotettavia dokumentteja niin niiden sisällön, tuotantoehtojen kuin seurauksellisuuden näkökulmista.
Kurssilla luettava materiaali on lastensuojeluun painottunutta, mutta kurssin fokus on ensisijaisesti dokumentoinnissa ja keskustelu dokumentoinnista kaikilla sosiaalityön kentillä on tervetullutta.
Kurssi on luonteeltaan luentoseminaari, jossa jokaiselle kerralle valmistaudutaan lukemalla ennakkomateriaali. Kokoontumiset rakentuvat erilaisille ryhmäkeskusteluille ja lyhyille luennoille ja opiskelijoiden aktiivinen rooli on niissä keskeinen.
Netti-opsussa 15.11.-10.12.2017.
Kurssille on etusija opiskelijoilla, joilla on tämä opintojakso suorittamatta. Kurssille otetaan max. 20 opiskelijaa.
Aktiivinen osallistuminen luentoseminaarin työskentelyyn ja loppuessee.
Kurssin moodle-alustalla jaettava kotimainen ja kansainvälinen artikkelimateriaali.