Opintokokonaisuuden suorittamisen jälkeen osallistujat tuntevat keskeisiä yliopisto-opetuksen ja -oppimisen teoreettisia lähtökohtia, tunnistavat henkilökohtaisia ja yhteisöllisiä pedagogisen osaamisen kehittämisen haasteita sekä osaavat hyödyntää omassa työssään linjakkaan opetuksen mallia.
Lukuvuonna 2014-2015 järjestetään yksi aiempaa suuremmalle joukolle suunnattu suomenkielinen Yliopistopedagogiikan perusteet (10 op) koulutus 2.-3. periodilla. Kyse on Tampereen yliopiston tieteenalayksiköiden henkilöstölle sekä yliopistouralle suuntaaville tohtoriopiskelijoille suunnatusta yhteisestä toteutuksesta.
Opintojakso toteutetaan strukturoituna ja ohjattuna, verkkopainotteisena opiskeluprosessina kahden periodin aikana, jolloin keskimääräinen osallistujan työmäärä viikoittain on noin 14 tuntia (10 op = 267 tuntia). Opiskeluun sisältyy lähiopetuspäiviä, lukupiirityöskentelyä, kirjallisuuteen perehtymistä, harjoittelua, omaa opetusta koskeva kehittämistehtävä ja opetusportfolion osan rakentaminen. Opiskelutehtävät on sidottu viikkoihin, mutta ajankohdan ja paikan osallistuja voi pääsääntöisesti määritellä itse, lukuun ottamatta viittä lähipäivää ja yhteisiä Funet Tiimi -verkkoseminaareja. Funet Tiimin lisäksi opintojaksolla käytetään Moodlea. Osallistujilta ei edellytetä aiempaa kokemusta verkko-opiskelusta. Opintojakson aikana työskennellään monitieteisessä ryhmässä luoden vertaisverkostoa yli yksikkörajojen. Opintojaksolla edellytetään aktiivista osallistumista vuorovaikutukseen lähiopetuksessa, verkossa ja pienryhmissä. Ennen ensimmäistä lähiopetuspäivää osallistujat tekevät ennakkotehtävän (ohje lähetetään koulutukseen valituille). Opintojakson toteutuksesta vastaavat Johanna Annala ja Jyri Lindén.
Koulutukseen valitaan 50 osallistujaa hakemusten perusteella, noin 30 henkilökunnasta ja noin 20 tutkijakoulusta. Valittavalla tulee olla työsuhde tai jatko-opiskeluoikeus Tampereen yliopistoon. Etusijalla koulutukseen ovat sellaiset hakijat, jotka toimivat opetus- tai ohjaustehtävissä, tai joilla on sovittuna opetustehtäviä yliopistossa lukuvuodelle 2014-2015, jotka ovat esimiehensä tai väitöskirjan ohjaajan kanssa sopineet koulutukseen osallistumisesta ja joilla ei ole aiempaa pedagogista koulutusta. Valinnassa huomioidaan eri yksiköistä tulevien tasapuolinen jakautuminen sekä hakijan motivaatio ja sitoutuminen opiskeluprosessiin. Hakuaika on päättynyt 18.5.2014.