Koulutuksen suoritettuaan osallistuja:
• tuntee terveysviestinnän lähtökohdat, keskeiset tutkimuskohteet ja keskeiset käsitteet
• tuntee terveysviestinnän toimintakenttää ja tietolähteitä
• ymmärtää viestinnän merkityksen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä erilaisissa vuorovaikutussuhteissa (esim. asiakkaan kohtaaminen, mediayhteistyö, kriisiviestintä)
• osaa analysoida ja arvioida terveysviestinnän soveltamismahdollisuuksia erilaisissa toimintaympäristöissä
• osaa toteuttaa ja kehittää terveysviestintää tarkoituksenmukaisesti eri kohderyhmille (yksilö, ryhmä, organisaatio)
Keskeiset lähiopetusteemat:
• Terveysviestintä käsitteenä ja tutkimusalueena, terveyskampanjat ja terveyden edistäminen, riski ja epävarmuus: kuka on asiantuntija, kenen sanaan voi luottaa.
• Terveys ja media, sosiaalinen media, kriisiviestintä, lainsäädäntö.
• Vuorovaikutus ja terveys, sosiaalinen tuki, moniammatilliset tiimit- ja ryhmät.
• Viestintä terveydenhuollon ja terveyden edistämisen organisaatioissa, asiakas- ja sidosryhmäviestintä, viestintäsuunnitelmat.
CMT:n tutkinto-opiskelijat ilmoittautuvat NettiOpsun kautta. CMT:stä kurssille otetaan 12 opiskelijaa.
Kurssi toteutetaan yhteistyössä CMT:n, HES:n ja täydennyskoulutuksen kanssa. Koulutukseen kuuluu tammi-helmikuussa 2015 pidettävä orientaatio-osuus etätyöskentelynä sekä neljä lähiopetuspäivää maalis-huhtikuussa, oheiskirjallisuuteen perehtymistä, verkkotyöskentelyä (Moodle) ja lähitapaamisten teemoihin liittyviä analyysitehtäviä sekä viestinnän kehittämistehtävä. Koulutusmateriaali on osittain englannin kielellä.