Opiskelija osaa selittää aikuisten erilaisten puheen, kielen ja vuorovaikutuksen häiriöiden syitä ja ilmenemismuotoja, sekä diagnostiikan ja kuntoutuksen keskeisiä periaatteita. Opintojakson suoritettuaan opsikelija osaa soveltaa tätä tietoa kliinisissä opinnoissa.
Ahlsén, E. 2006. Introduction to neurolinguistics. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company. Luettavissa myös Ebrary-lisenssin hankkineiden kirjastojen verkossa.
Basso, A. 2003. Aphasia and its therapy (luvut 2, 4, 10). Oxford: Oxford University Press.
Code, C. & Müller, D. 1995. Treatment of aphasia: From theory to practice (soveltuvin osin). London: Whurr.
Duffy, J. R. 2005. Motor speech disorders. Substrates, differential diagnosis and management (soveltuvin osin). 2. uudistettu painos. St. Louis, MO: Elsevier Mosby.
Korpijaakko-Huuhka, A-M. 2003. Afaattisten puhujien kielellisiä valintoja sarjakuvatehtävässä. Helsingin yliopiston fonetiikan laitoksen julkaisuja 46. e-thesis
Luria, A. R. 1973. The Working brain. An introduction to neuropsychology. (soveltuvin osin). Harmondsworth: Basic Books.
Papathanassiou, I. (toim.). 2002. Acquired neurogenic communication disorders. A clinical perspective. London: Whurr. 47—75.
Rautakoski, P. 2005. Vaikeasti afaattisten henkilöiden ja heidän läheistensä kommunikointitaitojen kuntoutuminen: seurantatutkimus. Helsingin yliopiston puhetieteiden laitoksen julkaisuja 52 e-thesis.
Yorkston, K. M., Miller, R. M., & Strand, E. A. 2004. Management of speech and swallowing disorders in degenerative disease (luvut 1 ja 2). 2. painos. Austin, TX: Pro-Ed.