Opintojakson käytyään opiskelija hallitsee uutiskuvaamisen perusteet ja on saanut tuntumaa toimitusympäristön sisäiseen yhteistyöhön. Hän on syventänyt digitaalisen valokuvauksen ja kuvatuotannon taitojaan, tuntee uutiskuvan lajityypit, historiaa ja eettistä normistoa ja osaa soveltaa niitä kuvajournalistin työssä."
Uutiskuvauksen ja Henkilökuvauksen opintokokonaisuudet suoritetaan lukuvuonna 2015-2016 yhteisellä opetusohjelmalla, johon kuuluu luentoja, pienryhmäopetusta, työpajoja sekä käytännön harjoituksia. Käytännön harjoitukset tehdään toimimalla Utain-lehden kuvaajana ja kuvankäsittelijänä.
Osallistuminen opetukseen, hyväksytysti suoritetut harjoitustehtävät ja Utaimen kuvausvuorot, osallistuminen suunnittelu- ja palautetilaisuuksiin sekä oppimisportfolion palauttaminen määräaikaan mennessä.
Opettaja jakaa kurssin aikana opetusmonisteita. Sen lisäksi opiskelija voi lukea alla olevaa kirjallisuutta.
Freeman, M. (2010) Parempia valokuvia. Suunnittele, sommittele ja laukaise. Jyväskylä; Docendo.
Freeman, M. (2009) Valo: Aika, aukko & herkkyys. Jyväskylä; Docendo.
Karhulahti, M. (2013) Valokuvaajan tekniikkaopas. Jyväskylä; Docendo.
Kobré, K. (2008) Photojournalism: The Professional´s Approach. 6th edition. Burlington: Focal Press.
Paananen, P. (2012) Photoshop 6 kuvankäsittely. Jyväskylä; Docendo.
Potka, P. (2015). Photoshop Lightroom 6 valokuvaajille. Jyväskylä; Docendo.
Schewe, J. (2013) RAW-kuvankäsittely. Lightroom, Camera Raw & Photoshop. Jyväskylä; Docendo.
HUOM! JOVKA2 / JOVKA3 opetuksen kaikki ajankohdat löytyvät myös kurssin kotisivulta.
JOVKA2 / JOVKA3 käytännön harjoitukset tehdään Utain-lehden kuvaajina Utaimen tuotantojaksolla 21.9.2015 – ke 24.2.2015. Jokainen opiskelija tekee vähintään yhden uutisvuoron, yhden featurevuoron ja yhden kuvankäsittelyvuoron. Työvuoroihin kuuluvat myös suunnittelupalaverit tuotantoviikkoa edeltävällä viikolla sekä osallistuminen palautepalaveriin tuotantoviikkoa seuraavana maanantaina.
HUOM! Johdannot Utaimen käytäntöihin ja toimitusjärjestelmiin, läsnäolo pakollista: