Opiskelija syventää ymmärrystään ammatillisen sosiaalityön käytännöistä ja toteutuksesta valitsemallaan erityisalueella (kuten moniammatilliset työkäytännöt, ammattikäytäntöjen kehittäminen, dokumentointi osana ammattikäytäntöjä, sosiaalityön työmenetelmät).
Opintojakso toteutetaan ongelmalähtöisen oppimisen (pbl) menetelmällä opetus- ja tutkimusklinikkayhteistyönä Tampereen yliopistollisen sairaalan sosiaalityön kanssa. Opiskelu kurssilla koostuu ryhmän pbl-istunnoista (noin kahden viikon välein) sekä istuntojen välissä tapahtuvasta itsenäisestä työskentelystä. Itsenäinen työskentely sisältää perehtymistä oppimistehtävän mukaiseen tutkimuskirjallisuuteen (sis. myös omaa tiedonhakua), havainnointia Taysissa sekä kirjallisen koosteen vastauksena oppimistehtävään. Kontaktiopetuskertojen välissä opiskelijan tulee varata aikaa itsenäiseen työskentelyyn n. 25 tuntia, joka sisältää 8 tuntia (yhteen tai kahteen päivään ajoittuvana) havainnointia Taysissa. Omasta oppimisprosessista kirjoitetaan kurssin ajan sähköistä reflektiopäiväkirjaa. Kurssin lopuksi kirjoitetaan n. 5-7 liuskan kokoava oppimisreflektio. Kurssilla on käytössä moodle-alusta.
E-lomakkeella 3.9.2015 mennessä.
Arvioinnissa huomioidaan aktiivinen osallistuminen ryhmäistuntoihin, kurssinaikaisen reflektiopäiväkirjan kirjoittaminen, oppimistehtäviin tuotetut yksilökohtaiset vastaukset sekä lopputyönä jätettävä oppimisreflektio.