Jakson suoritettuaan opiskelija osaa arvioida erilaisia metodologisia ja teoreettisia lähestymistapoja tutkimuksen tekemiseen ja on perehtynyt valitsemaansa lähestymistapaan. Opiskelija tunnistaa erilaisten aineistojen keruu- ja analysointitapoja sekä ymmärtää tutkimuksen metodologiset ideat ja tunnistaa määrällisen ja laadullisen tutkimuksen erot. Opiskelija ymmärtää lähestymistapojen ja tutkimusmenetelmien roolin tutkielman laatimisessa.
Opetus on tarkoitettu vain matematiikan aineenopettajan opintosuunnan opiskelijoille, jotka tekevät 25 op:n laajuisen ns. opettajagradun, jonka aihepiiri liittyy matematiikan opettamiseen tai oppimiseen.
Tällä suorituksella voi halutessaan korvata gradun vaatimuksissa mainitun harjoitusaineen, jonka laajuus on n. 5 op. Tutkielmaa koskevat lisätiedot opinto-oppaassa.
Sisältö
- tutkimusprosessin yleispiirteet
- tutustuminen tutkimuksen tieteenfilosofisiin ja metodologisiin perusteisiin
- laadullisen ja määrällisen tutkimuksen ideat ja erot
- tutustuminen muutamiin erityisesti didaktisessa tutkimuksessa käytettyihin laadullisiin tutkimusotteisiin
- teorian ja empirian rooli tutkimuksessa
- tutustuminen tarkemmin omaa tutkimusta tukevaan metodiin
Suoritusvaatimukset
Osallistuminen opetukseen ja hyväksytty essee.
Kontaktiopetus toteutetaan seminaarityyppisenä pienryhmäopetuksena tai yksilötapaamisina osallistujamäärästä riippuen.
Ilmoittautumisen päätyttyä seminaaripaikkaa voi tiedustella opettajalta.