Yleiskuvaus:
Opintojakso käsittelee uusia lukutaitoja, joita tarvitaan ja joita syntyy käytettäessä vuorovaikutteisia ja multimodaalisia ympäristöjä. Taitoja tarvitaan viestimiseen, sisältöjen luomiseen sekä mediavälitteiseen yhteistoimintaan.
Osaamistavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
-tunnistaa uusien lukutaitojen ilmiöitä ja ymmärtää uusien teknologioiden tuottamia lukutaitovaatimuksia
-hallitsee uusia lukutaitoja koskevia teorioita
-osaa arvioida uusien lukutaitojen tarpeita arkipäivän käytännöissä
Sisältö:
Uusien lukutaitojen käsite ja ilmiöt, uusien lukutaitojen tekniset edellytykset ja ajattelutapojen muutokset, uudet lukutaidot koulussa ja opiskelussa, lukutaidot ja informaali oppiminen, kriittinen lukutaito, lukutaitojen asema ja merkitys tietoyhteiskunnassa.
Kirjatentti (klk2013-slk2015)
Kirjatentti suoritetaan sähköisenä tenttinä. (Opiskelija varaa tentin itselleen sopivan ajankohdan ja käy suorittamassa sen sähköiseen tenttimiseen tarkoitetussa, videovalvotussa tilassa Seinäjoella tai Tampereella)
Linkki sähköiseen tenttipalveluun https://tenttis.uta.fi/login/
Knobel & Lankshear, A New Literacies Sampler. Peter Lang. 2007
Gee, Good Video Games and Good Learning: Collected Essays on Video Games, Learning and Literacy. Peter Lang. 2007.
LISÄKSI toinen seuraavista:
Barton & Cummings (eds.), Wiki Writing. Collaborative Learning in the College Classroom. University of Michigan. 2008.
Suoranta & Vadén, Wikiworld. Pluto Press. 2010.