Yleiskuvaus:
Opintojakso käsittelee uusia lukutaitoja, joita tarvitaan ja joita syntyy käytettäessä vuorovaikutteisia ja multimodaalisia ympäristöjä. Taitoja tarvitaan viestimiseen, sisältöjen luomiseen sekä mediavälitteiseen yhteistoimintaan.
Osaamistavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
-tunnistaa uusien lukutaitojen ilmiöitä ja ymmärtää uusien teknologioiden tuottamia lukutaitovaatimuksia
-hallitsee uusia lukutaitoja koskevia teorioita
-osaa arvioida uusien lukutaitojen tarpeita arkipäivän käytännöissä
Sisältö:
Uusien lukutaitojen käsite ja ilmiöt, uusien lukutaitojen tekniset edellytykset ja ajattelutapojen muutokset, uudet lukutaidot koulussa ja opiskelussa, lukutaidot ja informaali oppiminen, kriittinen lukutaito, lukutaitojen asema ja merkitys tietoyhteiskunnassa.
Tämä opetussuunnitelma on voimassa 31.1.2016 saakka
Kirjatentti tai essee
Kirjatentti suoritetaan sähköisenä tenttinä. Opiskelija varaa tentin itselleen sopivan ajankohdan ja käy suorittamassa sen sähköiseen tenttimiseen tarkoitetussa, videovalvotussa tilassa Seinäjoella, Tampereella tai Porissa
Linkki sähköiseen tenttipalveluun https://tenttis.uta.fi/login/
Lisätietoja sähköisestä tenttimisestä.
Esseeohjeistus opintojen Moodle-alueella
Knobel & Lankshear, A New Literacies Sampler. Peter Lang. 2007
Gee, Good Video Games and Good Learning: Collected Essays on Video Games, Learning and Literacy. Peter Lang. 2007.
LISÄKSI toinen seuraavista:
Barton & Cummings (eds.), Wiki Writing. Collaborative Learning in the College Classroom. University of Michigan. 2008.
Suoranta & Vadén, Wikiworld. Pluto Press. 2010.