Kurssi toimii johdantona soveltavan kielitieteen, erityisesti kieltenopetuksen ja -oppimisen sekä kielitaidon testauksen ja arvioinnin tutkimusalaan ja tarjoaa kattavan katsauksen sen ajankohtaisiin kansallisiin ja kansainvälisiin tutkimus- ja kehittämishankkeisiin. Tavoitteena on i) saavuttaa selkeä kokonaiskäsitys ao. tutkimusalasta, ii) omaksua ajankohtaista tietoa alalle ominaisista tutkimusrakenteista ja siellä hyödynnettävistä menetelmistä ja välineistä sekä iii) antaa perusvalmiudet soveltaa opittua käytäntöön mm. seminaari- ja opinnäytetöissä, jatkotutkimuksessa tai muissa alan tutkimus- ja kehittämishankkeissa myös kansainvälisissä yhteyksissä.
Sisältö: Kurssi käynnistyy kolmen luentokerran johdanto-osiolla. Tämän aikana perehdytään kurssikokonaisuuden profiilin, sisältöjen ja työskentelytapojen ohella soveltavan kielitieteen tutkimuksen lähtökohtiin erityisesti kieltenopetuksen ja -oppimisen sekä kielitaidon testauksen ja arvioinnin näkökulmasta. Kurssin aihesisällöistä ja käsitteistä keskeisessä asemassa ovat mm. formaali ja in-/non-formaali (kielten-)oppiminen, (kielten-)opetusmenetelmät, (kielten) oppimisympäristöt ja kielikasvatus koulussa. Lisäksi tutustutaan Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden tieteenalayksikössä toimivan RULE-tutkimus- ja kehittämisyksikön (http://rule.uta.fi) toimintaan ja aihetarjontaan erityisesti harjoitus- ja opinnäytetöiden sekä muun tutkimustyön näkökulmasta.
Johdanto-osion jälkeen kurssi jatkuu viiden aihemoduuliin kokonaisuudella. Näistä luento-osuuksia (10 h) ja käytännön harjoituksia (10 h) sisältävistä moduuleista opiskelijat suorittavat periodien I ja II aikana oman valintansa mukaan vähintään kaksi ja enintään viisi. Moduulien aiheita ovat: A) Kieli opetuksessa - opetuskieli? (> Kieli opetuksen kohteena ja välineenä; kieltenopetus vs. kielten ja muiden aineiden integroitu opetus (vrt. CLIL) ym.) B) Kielenoppimisen materiaalit ja motivaatio (> Materiaalit, menetelmät ja motivaatio?; oppimateriaalit vs. opetussuunnitelmat, ym.) C) Osaamisen dokumentointi ja kielitaidon testaus (> Dokumentoinnin ja testauksen perusperiaatteet ja jatkumo; innovatiiviset dokumentointi- ja testausmenetelmät) D) Kielenoppimisen ja sen ympäristöjen teknologiapohjainen analysointi ja profilointi (> Yksilölliset kielenoppimispolut ja kieli(taito)profiilit; itsearvioinnin tekniikka ja työkalut, ym.) E) Kielitaidon arviointi (> Arvioinnin lähtökohtia ja perusperiaatteita; kansallisia ja kansainvälisiä kehityssuuntauksia; arvioinnin teknologiasovelluksia, ym.).
Toteutustavat: Kaikille yhteiset johdanto-luennot (6 h) ja päätöstapaaminen (2 h); lisäksi valinnaiset aihemoduulit (yht. 20 h), joista suoritetaan oman valinnan mukaan 2-5.
Opetuskieli: Opetuskieli on suomi, mutta kurssilla käsitellään materiaaleja ja muita aineistoja useista eri kohdekielistä. Opiskelijat hyödyntävät aineistoja omien opintosuuntaustensa mukaisesti.
Vaadittavat opintosuoritukset: Aktiivinen osallistuminen opetukseen, kurssitehtävä (ml. materiaalit ja esitelmä)
Ranskan kielen maisteriopinnot: kurssilla voi korvata pakollinen metodiopintojakson.