x !
Arkistoitu opetusohjelma 2016–2017
Selaat vanhentunutta opetusohjelmaa. Voimassa olevan opetusohjelman löydät täältä.
ITIS25 Kirjasto- ja tietopalvelujen kirjallisuusopinnot 5–10 op
Periodit
I Periodi II Periodi II Periodi IV Periodi
Opetuskieli
suomi
Tyyppi
Syventävät opinnot
Informaatiotutkimuksen ja interaktiivisen median tutkinto-ohjelma
Informaatiotieteiden yksikkö

Osaamistavoitteet

Laajentaa syventävissä opinnoissa hankittua osaamista.
Sisältö

Yleiskuvaus

Opintojakso sisältää vaihtoehtoisia 5 op:n laajuisia kirjapaketteja. Katso tarkemmat kuvaustiedot paketeista kurssisivulta.
Tarjolla olevat kirjapaketit:
a) Kirjasto- ja tietopalvelut yhteiskunnassa
b) Kirjasto- ja tietopalvelut kulttuurissa

Katso tarkemmat sisältö- ja suoritustiedot opintojakson kotisivulta.

Opettajat

Opintojakson kotisivu

Opetus

29.8.2016 – 31.7.2017

Oppimateriaalit

a) Kirjasto- ja tietopalvelut yhteiskunnassa

Ehdotuksia kirjallisuudeksi:
- Relander, Jukka & Saarti, Jarmo (toim.): Kirjaston kuolema. 2015.
- Hokkanen, Laura (toim.): Sosiaalinen kirjasto. 2015.
- Ristikartano, Veera & Virrankoski, Antti: Eräpäivä! Voimasanoja kirjastosta. 2011.
- Ekholm, Kai: Kirjastot ovat palaessaankin kauniita: kiistakirjoitus Internetistä, Googlesta ja kirjastojen merkityksestä (2010)
- Reflecting on the future of academic and public libraries. Ed. by Peter Hernon & Joseph R. Matthews. Facet Publishing 2013 ISBN 978185604981

Opiskelija voi itse ehdottaa muita lähteitä.

b) Kirjasto- ja tietopalvelut kulttuurissa

Ehdotuksia kirjallisuudeksi:
- Suomen yleisten kirjastojen historia. Toim. Ilkka Mäkinen. 2009.
- Kekki, Kirsti: Menestystarina nimeltä kirjasto. 2013.
- Outi Vuorenrinne: Nutturat löystyvät. Kirjavalinnan liberalisoituminen Suomen yleisissä kirjastoissa 1960-70-luvuilla. 2015.
- Library spirit in the Nordic and Baltic countries. Historical perspectives. Ed. by Martin Dyrbye et al. 2009.
- Murray, Stuart P.: The library. An illustrated history. 2009.
- Schnapp, Jeffrey T.: The library beyond the book. 2014 .

Opiskelija voi itse ehdottaa muita lähteitä.