HUOM! aika- ja paikkatietoja muutettu 23.8.2010
Lapsen hyvinvointi kulttuurisessa ja yhteiskunnallisessa kontekstissa -kurssi
Pääaineopiskelijoille tiistaisin 14-17 7.9.- 14.12.2010.
Korvaavuus: Sosiaalipsykologiassa SPSYA2.2/SPSYS2.1
Korvaa myös sosiaalipolitiikan aine- ja syventävissä opinnoissa.
Sivuaineopiskelijat suorittavat kohdan kirjatentillä.
Vastuuopettajat
Anja Riitta Lahikainen
Ritva Nätkin
Kurssin tarkoituksena on perehdyttää opiskelija uuteen poikkitieteelliseen tutkimukseen lasten hyvinvoinnista ja sitä säätelevistä/konstruoivista kulttuurisista ja yhteiskunnallisista tekijöistä
opetusmuoto; luento, seminaari, luentopäiväkirja, essee
Korvaavuudet;
Opetusaika I ja II periodi alkaen 7.9.-14.12. tiistaisin kl 14-17
Luentoaiheet:
- John Bowlbyn kontrolli-systeemi teoria (alle kolmevuotiaan päivähoito) (AR)
- Äitien päihdeongelmien aiheuttamat riskit varhaishoivalle (RN)
2. 14.9. Kaksoissosialisaatio; koti ja päivähoito arjen kasvuympäristöinä (esikouluikäiset), Linna K 113
- Basun-projekti kaksoissosialisaatiomalli (AR)
- arjen haasteet ja mahdollisuudet
- Lasten käsityksiä päivä/kotihoidosta (Katja Repo)
- 3. 21.9. Lasten hyvinvoinnin kriteerit, Linna K 113
-Hyvinvoinnin kulttuuriset ja yhteiskunnalliset reunaehdot (AR)
-Media lasten ja nuorten kasvuympäristönä (possibilities and challenges) (AR ryhmätyö)
4. 28.9. Perheiden rakenne ja lasten hyvinvointi, Pinni B, ls. 3107
-Perheiden monimuotoisuus ja lapsen etu (RN)
-Lapset huoltajuusriidoissa (Teija Hautanen)
5. 5.10. Nuorten hyvinvointi, Päätalo, ls A3
-Nuorten itsenäistyminen ja aikuistuminen vanhempien näkökulmasta (RN)
- Yhteisöjen turvallisuus nuorten näkökulmasta (Atte Oksanen)
------
Seminaariosuus; opiskelijoiden esseiden käsittely