Opintojaksolla opiskelija perehtyy asiantuntijatiedon tuottamisen erilaisiin muotoihin ja tutustuu teoriaan käytännössä. Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää näkökulman keskeisen merkityksen tutkimusprosessissa ja osaa muodostaa tutkimuksen näkökulman itsenäisesti. Opintojakso antaa myös valmiuksia tutkimustiedon kriittiseen lukutaitoon. Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee tutkimuksen metodologisten suuntausten ominaispiirteet ja niiden väliset jännitteet. Hän tunnistaa tutkimuksesta sen lähtökohdat rajoituksineen ja kykenee tämän perusteella arvioimaan asiantuntijatiedon pätevyyttä. Lisäksi opiskelija ymmärtää opintojakson suoritettuaan miten tutkimuksen yhteiskunnalliset sidokset rakentuvat ja hän osaa arvioida tiedon tuottamisen ehtoja sekä omassa asiantuntijatyössään että muiden tuottaman tiedon osalta.
Oppimispäiväkirjaa arvioidaan erityisesti huomioiden opiskelijan kyky luennolla esitettyjen asioiden pohdintaan ja kommentointiin, ei luennon asioiden toistamiseen. Päiväkirjan tavoitteena on kehittää kriittistä ajattelua, kykyä erottaa olennainen epäolennaisesta ja kykyä esittää ajatuksia.
oppimispäiväkirja ja teoriaekskursio