LUENTOJAKSO: Opiskelija tuntee ammatillisen vuorovaikutuksen ja haastattelun perusteet ja osaa eritellä asiakastyön menetelmien roolia asiakastyössä. Opiskelija tuntee asiakastyössä käytettäviä interventiomenetelmiä ja tapoja, joilla menetelmiä sovelletaan käytännössä.
HARJOITUSJAKSO: Harjoitusjakson suoritettuaan opiskelija osaa toteuttaa asiakkaan ammatillisen alkuhaastattelun. Hän tuntee psykologisen keskustelun prosessin ja verbaalisen ja nonverbaalisen vaikuttamisen keinoja sekä osaa analysoida ja arvioida keskustelun rakennetta ja vuorovaikutusta.
Kurssilla sosiaalityön ja psykologian opiskelijat opiskelevat yhdessä ja kirjoittavat loppuesseen viiden hengen sekaryhmissä. Tavoitteena on oppia myös monialaista yhdessä pohtimista ja tekemistä.Seminaarin ohjelma varmistuu syksyyn mennessä.
Kurssi tarjotaan myös sosiaalityön käytännön opettajille ja psykologian ammattityön opettajille.
Psykologian opiskelijat ilmoittautuvat kurssille myöhemmin ilmoitettavalla tavalla.
Aktiivinen osallistuminen luennoille ja harjoituksiin, ryhmäessee (periodi II), alkutentti (periodi III) ja oppimispäiväkirja.
Ryhmä valitsee vähintään kaksi kohtaa seuraavista (jokainen opiskelija lukee yhden kohdan kirjallisuuden):
1. Koski-Jännes, Riittinen & Saarnio (toim.), Kohti muutosta. Motivointimenetelmiä päihde- ja käyttäytymisongelmiin. Tammi 2008.
2. Seikkula & Arnkil, Dialoginen verkostotyö. Tammi 2005.
3. Sommers-Flanagan R & Sommers-Flanagan J, Clinical interviewing. Wiley 2003 (3. painos), Part I ja II.
Luento-opetus. Opiskelijat laativat ryhmäesseen luentojen ja opintojaksojen kirjallisuuden pohjalta.