STPA3A2 Asiakastyön menetelmät: Opiskelija tuntee ammatillisen vuorovaikutuksen ja haastattelun perusteet ja osaa eritellä asiakastyön menetelmien roolia asiakastyössä. Opiskelija tuntee asiakastyössä käytettäviä interventiomenetelmiä ja tapoja, joilla menetelmiä sovelletaan käytännössä.
Sisältö: Tarkastellaan ammatillista vuorovaikutusta ja haastattelua sekä menetelmien paikkaa ja merkitystä asiakastyössä sekä tutustutaan erilaisiin asiakastyön menetelmiin ja lähestymistapoihin kuten motivoivaan haastatteluun, verkostotyöhön, läheisneuvonpitoon, kriisityöhön ja luoviin menetelmiin sekä työnohjaukseen.
Ryhmä valitsee vähintään kaksi kohtaa seuraavista (jokainen opiskelija lukee yhden kohdan kirjallisuuden):
1.Koski-Jännes, Anja & Riittinen, Liisa & Saarnio, Pekka (toim.) 2008. Kohti muutosta. Motivointimenetelmiä päihde- ja käyttäytymisongelmiin. Helsinki: Tammi.
2. Seikkula, Jaakko & Arnkil, Tom Erik 2005. Dialoginen verkostotyö. Helsinki: Tammi.
3. Sommers - Flanagan, Rita & Sommers - Flanagan, John 2003 (3. painos). Clinical Interviewing. Part I ss 1- 133. Hoboken, N.J.: John & Sons Wiley.
Luentojen ja opintojakson kirjallisuuden pohjalta kertauskuulustelu.