Opiskelija hallitsee yhteiskunta- ja kulttuuritieteellisen tutkimuksen peruskäsitteitä, tuntee laadullisen tutkimuksen menetelmiä, osaa lukea ja arvioida laadullista tutkimusta sekä arvostaa erilaisia tiedon muotoja. Opiskelija ymmärtää ihmisten toiminnan ja kokemuksen tutkimuksen merkityksen. Hän osaa asettaa tiedon ja vallan väliseen suhteeseen liittyviä kysymyksiä ja keskustella niistä. Hän tunnistaa yhteiskunnallisten erojen ja hierarkioiden merkityksen yhteiskunnallisen tiedon tuotannossa ja ymmärtää yhteiskunnallisen marginalisaation, huono-osaisuuden ja epäoikeudenmukaisuuden kysymyksiä.
Luennot, kirjallisuus ja muu kurssilla jaettava materiaali, näiden pohjalta tapahtuvat itsenäiset pienryhmäharjoitukset sekä ryhmätöiden raportointi loppuseminaarissa. Opiskelija reflektoi omaa oppimistaan ja kurssilla heränneitä kysymyksiä lyhyessä henkilökohtaisessa oppimisraportissa ja kurssipalautteesa.
Luentosarjan alustava ohjelma (päätalo, ls. D10a)
13.1.2014 Johdatus kurssin teemoihin
Satu Ranta-Tyrkkö: Kurssin ohjelma, suorittaminen ja käytännön asiat
Kirsi Juhila: Toiminta, tulkinta ja tieto – näkökulmana toiseuden ja erojen tutkimus
20.1.2014 Sukupuoli
Riitta Granfelt: Kokemusten tulkintaan perustuvan tutkimuksen merkitys toimintakäytäntöjen kehittämisessä: esimerkkinä pitkäaikaisasunnottomuuden vähentäminen
Tuula Juvonen: Heteronormatiivisuuden rakentaminen tutkimuksessa
27.1.2014 Mielenterveys
Suvi Raitakari: Yhteiskunnallisesti määritelty mielenterveys/sairaus: asiantuntija- ja kokemustiedon yhteensovittamisen jännitteet
Sanna Uusi-Seppä (Kokemusasiantuntija): Sairauteni omin ja asiantuntijoiden silmin: eri näkemyksiä siitä olenko sairas, terve ja millä tavoin?
3.2.2014 Köyhyys, sukupuoli, luokka
Suvi Krok: Yksinhuoltajaäitien köyhyydessä selviytymisestä
Jouko Karjalainen/ Irene Roivainen
10.2.2014 Etnisyys, kansalaisuus
Marko Juntunen: Etnisyys antropologisen tutkimuksen kohteena
Helena Oikarinen-Jabai: Somalitaustaiset nuoret kuulumisiaan määrittelemässä
17.2.2014 Lapset ja nuoret
Mari Korpela: Lasten etnografinen tutkimus: Länsimaalaiset lapset Intian Goalla, eliittiä vai marginaalissa, tuttuja vai vieraita?
Päivi Honkatukia: Nuoret ja väkivalta. Miten tutkia sosiaalista ongelmaa leimaamatta nuoria ongelmaksi?
24.2.2014
Ville Lähde: Luonnonresurssin ja niukkuuden käsitteistä
Satu Ranta-Tyrkkö: Palautetta palautetuista ryhmätehtävistä ja keskustelua
Huom! Kurssin voi suorittaa joko 5 op:n tai 3 op:n laajuisena, ks. lisätietoa alempana. 5 op:n ja 3 op:n suoritusten tekijöille on omat ilmoittautumisryhmänsä, muista ilmoittautua oikean ryhmän kautta.
Jos epähuomiossa ilmoittauduit väärään ryhmään, voit perua ilmoittautumisesi ja ilmoittautua uudelleen oikeaan ryhmään 6.1.2014 mennessä.
Luentojen temaattiseen jäsennykseen liittyvä kirjallisuus. Oppimateriaalit jaetaan moodlessa.
Kurssin moodle-alusta avautuu ilmoittautuneille 8.1.2014. Kurssin aloituskertaa varten tulee etukäteen lukea moodle-alustalla jaossa oleva Kirsi Juhilan artikkeli (2004) Leimattu identiteetti ja vastapuhe.
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikön 2012–2015 tutkintovaatimusten mukaisia yhteisiä opintoja ja/tai sosiaalityön perusopintoja tekevät suorittavat opintojakson 5 op:n laajuisena.
Nykyisiä (2012–2015) tutkintovaatimuksia edeltäneitä Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikön yhteisiä opintoja täydentävät opiskelijat voivat suorittaa kurssin 3 op laajuisena. 3 op:n suoritus korvaa vuosien 2010–2011 ja 2011–2012 tutkintovaatimusten mukaisen kurssin YTYH4 Empiirisen tutkimuksen perusteet 3 op. 3 op:n suoritustapa on siis tarkoitettu vain niille ennen vuotta 2012 aloittaneille opiskelijoille, joilta puuttuu Empiirisen tutkimuksen perusteet.
5 op suoritukseen kuuluu: 1) luentojen seuraaminen, 2) luentoihin liittyvien oheisartikkelien tai muun materiaalin läpikäynti, 3) luentoja ja artikkeleita/oheismateriaalia käsittelevät ryhmäkeskustelut ja niiden raportointi. Luennot ja ryhmäkeskustelut tapahtuvat maanantaisin klo 14.15–18, ja niihin osallistuminen ovat keskeinen osa opiskelijoilta kurssilla edellytettyä työtä. Luennoista tehdään myös tallenteet, jotka ovat katsottavissa moodle-alustalla 2 viikon ajan. Katsomalla luennot moodlesta luennoilta voi olla pois enintään kaksi luentokertaa.
3 op suoritukseen kuuluu: 1) luentojen seuraaminen joko paikan päällä tai tallenteina kurssin moodle-alustalta, 2) luentoihin liittyvien oheisartikkelien tai muun materiaalin läpikäynti, 3) luentojen ja artikkelien pohjalta kirjoitettava oppimispäiväkirja.