x !
Arkistoitu opetusohjelma 2013–2014
Selaat vanhentunutta opetusohjelmaa. Voimassa olevan opetusohjelman löydät täältä.
YKYY3 Toiminta, tulkinta ja tieto 5 op
Periodit
I Periodi II Periodi II Periodi IV Periodi
Opetuskieli
suomi
Tyyppi
Perusopinnot
Suoritettavien opintojaksojen kuvaukset opinto-oppaissa
Sosiaalityön tutkinto-ohjelma
Yhteiset opinnot/YKY
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö

Osaamistavoitteet

Opiskelija hallitsee yhteiskunta- ja kulttuuritieteellisen tutkimuksen peruskäsitteitä, tuntee laadullisen tutkimuksen menetelmiä, osaa lukea ja arvioida laadullista tutkimusta sekä arvostaa erilaisia tiedon muotoja. Opiskelija ymmärtää ihmisten toiminnan ja kokemuksen tutkimuksen merkityksen. Hän osaa asettaa tiedon ja vallan väliseen suhteeseen liittyviä kysymyksiä ja keskustella niistä. Hän tunnistaa yhteiskunnallisten erojen ja hierarkioiden merkityksen yhteiskunnallisen tiedon tuotannossa ja ymmärtää yhteiskunnallisen marginalisaation, huono-osaisuuden ja epäoikeudenmukaisuuden kysymyksiä.

Yleiskuvaus

Luennot, kirjallisuus ja muu kurssilla jaettava materiaali, näiden pohjalta tapahtuvat itsenäiset pienryhmäharjoitukset sekä ryhmätöiden raportointi loppuseminaarissa. Opiskelija reflektoi omaa oppimistaan ja kurssilla heränneitä kysymyksiä lyhyessä henkilökohtaisessa oppimisraportissa ja kurssipalautteesa.

Luentosarjan alustava ohjelma (päätalo, ls. D10a)

13.1.2014 Johdatus kurssin teemoihin

Satu Ranta-Tyrkkö: Kurssin ohjelma, suorittaminen ja käytännön asiat

Kirsi Juhila: Toiminta, tulkinta ja tieto – näkökulmana toiseuden ja erojen tutkimus

  • Oheisartikkeli: Juhila, Kirsi (2004) Leimattu identiteetti ja vastapuhe. Teoksessa Arja Jokinen, Laura Huttunen ja Anna Kulmala (toim.) Puhua vastaan ja vaieta. Neuvottelua kulttuurisista marginaaleista. Helsinki: Gaudeamus, 20–32.

20.1.2014 Sukupuoli

Riitta Granfelt: Kokemusten tulkintaan perustuvan tutkimuksen merkitys toimintakäytäntöjen kehittämisessä: esimerkkinä pitkäaikaisasunnottomuuden vähentäminen

Tuula Juvonen: Heteronormatiivisuuden rakentaminen tutkimuksessa

  • Oheisartikkeli: Juvonen, Tuula (2002) Niin makaa kuin petaa. Sosiologia 39(4), 309–321.

27.1.2014 Mielenterveys

Suvi Raitakari: Yhteiskunnallisesti määritelty mielenterveys/sairaus: asiantuntija- ja kokemustiedon yhteensovittamisen jännitteet

Sanna Uusi-Seppä (Kokemusasiantuntija): Sairauteni omin ja asiantuntijoiden silmin: eri näkemyksiä siitä olenko sairas, terve ja millä tavoin?

  • Oheisartikkeli: Raitakari, Suvi ym. (2011) Vakava mielen sairaus ja eriarvoisuudet arjessa. Janus 19(4) 2011, 326–341.

3.2.2014 Köyhyys, sukupuoli, luokka

Suvi Krok: Yksinhuoltajaäitien köyhyydessä selviytymisestä

Jouko Karjalainen/ Irene Roivainen

  • Oheismateriaali: Joko moodle-alustalla katseltava Irene Roivaisen luento naisköyhyydestä tai myöhemmin ilmoitettava artikkeli.

10.2.2014 Etnisyys, kansalaisuus

Marko Juntunen: Etnisyys antropologisen tutkimuksen kohteena

Helena Oikarinen-Jabai: Somalitaustaiset nuoret kuulumisiaan määrittelemässä

  • Oheisartikkeli: Rastas, Anna (2005) Kulttuurit ja erot haastattelutilanteessa. Teoksessa Johanna Ruusuvuori & Liisa Tiittula (toim.) Haastattelu: Tutkimus, tilanteet ja vuorovaikutus. Tampere: Vastapaino, 78–102.

17.2.2014 Lapset ja nuoret

Mari Korpela: Lasten etnografinen tutkimus: Länsimaalaiset lapset Intian Goalla, eliittiä vai marginaalissa, tuttuja vai vieraita?

Päivi Honkatukia: Nuoret ja väkivalta. Miten tutkia sosiaalista ongelmaa leimaamatta nuoria ongelmaksi?

  • Oheisartikkeli: Strandell, Harriet (2005) Lapset, etiikka ja vaikea osallisuus. Teoksessa Laadullisen sosiaalitutkimuksen eettiset kysymykset. Kutsuseminaari 2.5.2005. Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Stakes, Työpapereita 4/2005, 33–40.

24.2.2014

Ville Lähde: Luonnonresurssin ja niukkuuden käsitteistä

Satu Ranta-Tyrkkö: Palautetta palautetuista ryhmätehtävistä ja keskustelua

  • Oheisartikkeli: Artikkeli ilmoitetaan myöhemmin







Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Huom! Kurssin voi suorittaa joko 5 op:n tai 3 op:n laajuisena, ks. lisätietoa alempana. 5 op:n ja 3 op:n suoritusten tekijöille on omat ilmoittautumisryhmänsä, muista ilmoittautua oikean ryhmän kautta.

Jos epähuomiossa ilmoittauduit väärään ryhmään, voit perua ilmoittautumisesi ja ilmoittautua uudelleen oikeaan ryhmään 6.1.2014 mennessä.

Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt

Opettajat

Jenni-Mari Räsänen, Vastaava opettaja
jenni-mari.rasanen[ät]uta.fi
Vierailevia luennoitsijoita, Opettaja

Opetus

13.1.2014 – 24.2.2014
Luento-opetus 21 tuntia
Ma 13.1.2014 - 24.2.2014 viikoittain klo 14.15-17, päätalo ls. D10a
Ryhmätyöskentely 8 tuntia
Ma 13.1.2014 - 24.2.2014 viikoittain klo 17-18, päätalo ls. D10a
Itsenäinen työskentely

Arviointi

Hyväksytty/hylätty.

Oppimateriaalit

Luentojen temaattiseen jäsennykseen liittyvä kirjallisuus. Oppimateriaalit jaetaan moodlessa.

Kurssin moodle-alusta avautuu ilmoittautuneille 8.1.2014. Kurssin aloituskertaa varten tulee etukäteen lukea moodle-alustalla jaossa oleva Kirsi Juhilan artikkeli (2004) Leimattu identiteetti ja vastapuhe.

Lisätiedot

Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikön 2012–2015 tutkintovaatimusten mukaisia yhteisiä opintoja ja/tai sosiaalityön perusopintoja tekevät suorittavat opintojakson 5 op:n laajuisena.

Nykyisiä (2012–2015) tutkintovaatimuksia edeltäneitä Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikön yhteisiä opintoja täydentävät opiskelijat voivat suorittaa kurssin 3 op laajuisena. 3 op:n suoritus korvaa vuosien 2010–2011 ja 2011–2012 tutkintovaatimusten mukaisen kurssin YTYH4 Empiirisen tutkimuksen perusteet 3 op. 3 op:n suoritustapa on siis tarkoitettu vain niille ennen vuotta 2012 aloittaneille opiskelijoille, joilta puuttuu Empiirisen tutkimuksen perusteet.

5 op suoritukseen kuuluu: 1) luentojen seuraaminen, 2) luentoihin liittyvien oheisartikkelien tai muun materiaalin läpikäynti, 3) luentoja ja artikkeleita/oheismateriaalia käsittelevät ryhmäkeskustelut ja niiden raportointi. Luennot ja ryhmäkeskustelut tapahtuvat maanantaisin klo 14.15–18, ja niihin osallistuminen ovat keskeinen osa opiskelijoilta kurssilla edellytettyä työtä. Luennoista tehdään myös tallenteet, jotka ovat katsottavissa moodle-alustalla 2 viikon ajan. Katsomalla luennot moodlesta luennoilta voi olla pois enintään kaksi luentokertaa.

3 op suoritukseen kuuluu: 1) luentojen seuraaminen joko paikan päällä tai tallenteina kurssin moodle-alustalta, 2) luentoihin liittyvien oheisartikkelien tai muun materiaalin läpikäynti, 3) luentojen ja artikkelien pohjalta kirjoitettava oppimispäiväkirja.