Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää median ja yleisön suhteen rakentumisen perusasiat, kuluttajuuden merkityksen mediakulttuurissa ja mediakasvatuksen mahdollisuudet aktiivisen kansalaistoiminnan edellytyksenä, erityisesti valtautumisen ja vaikuttamisen näkökulmasta.
Sisältö
Opintojakso koostuu luennoista, joissa tarkastellaan kysymystä mediasta ja yleisöstä/kuluttajasta, median kaupallisia vaikutuksia, kaupallista mediakulttuuria ja siihen liittyviä kulutuksen ja brändäyksen ilmiöitä, mainonnan lukutaitoa, osallistavaa kulttuuria, fanitoimintaa, digitaalisia kansalaistoiminnan muotoja, media-aktivismia ja sosiaalisen median mahdollisuuksia aktiivisen ja voimauttavan toiminnan mahdollisuutena.
Vaadittavat opintosuoritukset
Luennot 20 tuntia ja luentopäiväkirja
tai
sähköinen kirjatentti
Arviointi
Numerolla 1-5.
HUOM. Lukuvuonna 2011-2012 opintojaksossa ei ole opetusta.
Kirjatentti voidaan suorittaa ainoastaan sähköisenä tenttinä. Tentin vastaanottaja on Sirkku Kotilainen.
Tenttivät kirjat ovat seuraavat teokset:
Heinonen & Kortti, Vaikuttamista ja valintoja. Moniteiteisiä näkökulmia mainontaan ja kulutukseen. Gaudeamus 2007.
Lehtimäki & Suoranta (toim.), Kasvattajan brändikirja. Finn Lectura 2006.
Nikunen, Faniuden aika. Tampere University Press 2005. Verkkojullkaisu: http://acta.uta.fi/teos.phtml?10776
Kotilainen & Rantala, Nuorten kansalaisidentiteetit ja mediakasvatus. Nuorisotutkimusverkosto 2008.