Opiskelija tuntee sosiaalisen auttamistyön, ammatillisen vuorovaikutuksen ja haastattelun perusteet sekä osaa eritellä asiakastyön menetelmien paikkaa asiakastyössä. Opiskelija tuntee asiakastyössä käytettäviä interventiomenetelmiä ja tapoja, joilla menetelmiä sovelletaan käytännössä.
Kurssin ohjelma
pe 20.10.
12.15-12.45 Johdatus kurssiin ja sen suorittamiseen /Arja Jokinen
12.45- 13.15 Asiakastyötä ohjaava lainsäädäntö ja eettiset periaatteet / Tarja Kukkonen
13.15-13.30 Tauko
13.30-14.45 Ammatillisen keskustelun rakenne ja vuorovaikutus / Elina Vierikko
pe 27.10. Arvioinnin ja kuntoutuksen filosofiset perusteet / Kukkonen + kokemusasiantuntija
pe 3.11. Moniammatillinen ja monitieteinen työote / Kukkonen
pe 10.11. Verkostotyö ja ennakointidialogit / Sinikka Forsman
pe 17.11. Lapsen ja perheen kanssa työskentely sekä lapsen haastattelu / Vierikko
pe 24.11. Motivoiva haastattelu / Maria Rakkolainen
pe 1.12. Ratkaisukeskeiset toimintamallit / Elisa Halonen
Asiakastyön menetelmät –kurssi suoritetaan seuraavilla tavoilla:
1. Aktiivinen osallistuminen luento-opetukseen.
2. Ryhmäkeskustelut wigissä ja keskustelujen tiivistelmän tekeminen jokaisen luentokerran jälkeen.
3. Oheiskirjallisuuden lukeminen ja sen hyödyntäminen ryhmäkeskusteluissa ja loppuraportissa.
4. Ryhmätyönä tehtävän loppuraportin kirjoittaminen. Tehdään ryhmässä luentokohtaisia tiivistelmiä ja kurssikirjallisuutta hyödyntäen, palautus 10.12.17 mennessä.