x !
Arkistoitu opetusohjelma 2012–2013
Selaat vanhentunutta opetusohjelmaa. Voimassa olevan opetusohjelman löydät täältä.
PEDAYP2B Ohjaus yliopistossa 5 op
Periodit
I Periodi II Periodi III Periodi IV Periodi
Opetuskieli
suomi
Tyyppi
Perusopinnot
Suoritettavien opintojaksojen kuvaukset opinto-oppaissa
Opettajan pedagogiset opinnot
Kasvatustieteiden yksikkö

Osaamistavoitteet

Opintojakson tavoitteena on, että osallistujat
- hahmottavat akateemisen ohjauksen sekä yksilön, työskentelevän ryhmän että yhteisön toimintana;
- tuntevat akateemiseen ohjaukseen liittyviä teorioita, malleja ja työtapoja;
- pystyvät perustelemaan ohjaukseen liittyviä ratkaisuja oppimisteoreettisesti;
- osaavat analysoida ja ratkoa erilaisia ohjauksen ongelmia pedagogisesti perustelluilla tavoilla sekä omassa ohjauksessaan että omassa yhteisössään;
- osaavat havainnoida ohjausvuorovaikutustilanteita monipuolisesti pedagogiselta kannalta ja tunnistavat niiden vahvuuksia ja kehittämiskohteita; sekä
- osaavat edistää yhteisöllistä toimintatapaa ohjauksessa omassa toimintaympäristössään

Yleiskuvaus

 Opintojaksolla osallistujat tunnistavat, analysoivat ja ratkaisevat akateemiseen ohjaukseen liittyviä pedagogisia ongelmia. Osallistujat syventävät ymmärrystään akateemisesta ohjauksesta perehtymällä tutkimustietoon, pedagogisiin malleihin, metodeihin ja työtapoihin. Näitä tietoja ja taitoja he soveltavat ohjauksen kehittämiseen omassa yhteisössään ja omissa ohjaustehtävissään.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Kurssi on jatkoa keväällä 2012 alkaneelle Yliopistopedagogiikan jatkokurssille, jonne opiskelijat on jo valittu

Opettajat

Sanna Vehviläinen, Vastaava opettaja

Opintojakson kotisivu

Opetus

7.9.2012 – 16.11.2012
Pienryhmäopetus 49 tuntia
Lähipäivät
Pe 7.9.2012 klo 9-15
Pe 14.9.2012 klo 9-15
Pe 28.9.2012 klo 9-15
Pe 12.10.2012 klo 9-15
Pe 26.10.2012 klo 9-15
Pe 9.11.2012 klo 9-15
Pe 16.11.2012 klo 9-15
Itsenäinen työskentely 74 tuntia Verkossa
Harjoitukset 5 tuntia
Lukupiiri 7 tuntia Verkossa

Arviointi

Hyväksytty/hylätty.

Arviointiperusteet

 Oppimista arvioidaan ryhmän osalta ongelmanratkaisutehtävien sekä yksilöiden osalta vertaisarviointiin liittyvän reflektioraportin avulla. Ongelmanratkaisutehtävissä arviointi kohdistuu ongelman jäsennyksen mielekkyyteen, ongelman tutkimiseen ja paikantamiseen ohjauksen toimintajärjestelmään, ongelmanratkaisussa käytettyyn aineistoon ja keinoihin sekä lopputuloksen pohdintaan ja reflektoinnin monipuolisuuteen. Yksilökohtaisissa reflektoinneissa arviointiperusteena ovat havainnoinnin monipuolisuus, oman toiminnan perusteiden erittely sekä toiminnan peilaaminen kirjallisuuden ja muun aineiston avulla.

Oppimateriaalit

erikseen sovittava ohjausaiheinen kirjallisuus ja tutkimusartikkelit