Opiskelija
- tuntee erilaisten pedagogisten työyhteisöjen toimintaa, kulttuuria, johtamista ja kehittämistä sekä opettajan tehtäviä erilaisissa koulutusorganisaatioissa
- tuntee opetushallinnon lainsäädäntöä sekä erilaisten koulutusinstituutioiden yhteiskunnallisesti ja kulttuurisesti muodostuneita tehtäviä
- tuntee työelämän osaamisvaatimuksia, joita yliopistokoulutukselle asetetaan ja osaa viestiä työelämään yliopistokoulutuksen antamista valmiuksista
- osaa käyttää erilaisia oppimisen, opettamisen ja ohjauksen menetelmiä ja toteuttaa pedagogisen prosessin
- osaa toteuttaa ja raportoida pienen tutkimuksen oman alansa opetusta ja/tai oppimista koskevasta kysymyksestä
- on omaksunut reflektiivisen, kehittävän ja eettisen toimijuuden sekä tutkimusperustaisen käyttöteorian, jonka avulla voi kehittyä myös jatkossa
Yliopistopedagogiikan perus- ja aineopinnot suorittaneet saavuttavat asetusten (2005/865/22§, 2004/794/19§) mukaisen opettajan pedagogisen kelpoisuuden (60 op).
Opintojakso koostuu opetusta koskevan tutkimuksen toteuttamisesta, ohjatusta opetusharjoittelusta (10 op, suoritetaan eri koulutusorganisaatioissa) sekä lukuvuoden kestävästä seminaarityöskentelystä. Opintojakson alussa jokaiselle opiskelijalle laaditaan hops, jonka toteutusta seurataan jakson aikana. Opintojakson sisältönä on oma tutkiva ja kehittävä työskentely, johon liittyy ongelmanasettelua ja tulkintaa, tiedonhankintaa, kokeilemista ja arviointia.
Opintojakso on suunnattu Tampereen yliopistoon työsuhteessa oleville henkilöille, ensisijaisesti opettajille ja ohjaajille. Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on, että opiskelija on suorittanut opetussuunnitelman mukaisesti Yliopistopedagogiikan perusopinnot 25 op sekä valinnaisia opintoja 15 op tai vastaavat opinnot. Opintojaksolle on ollut keväällä 2015 erillinen haku.