Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa nimetä ja kuvata laadullisen ja tilastollisen tutkimuksen lähtökohdat ja prosessin vaiheet
- osaa kuvata pääpiirteissään tilastollisen tutkimuksen keskeiset tutkimusasetelmat ja laadullisen tutkimuksen lajit
- ymmärtää tutkimusetiikan merkityksen hoitotieteellisessä tutkimuksessa
Sisältö: Tutkimuskohteet hoito- ja perhehoitotieteessä. Laadullinen ja tilastollinen tutkimusprosessi. Tilastolliset tutkimusasetelmat ja laadullisen tutkimuksen lajit. Tutkimuseettiset kysymykset. Tutkimussuunnitelman rakenne.
Kurssi järjestetään kevätlukukaudella 2015 Seinäjoella
Aktiivinen osallistuminen keskusteluluennoille. Esityksen laatiminen tutkimusartikkeleista pienryhmässä. Kirjallinen tentti luennoista ja kirjallisuudesta.
Tenttikirjallisuus:
Parahoo K. 2006. Nursing research. Principles, process and issues. MacMillan. Ss 1-182.
Oheiskirjallisuus:
Tieteelliset tutkimusartikkelit.
Hurtig J. ym. (toim.). 2010. Ajattele itse! Tutkimuksellisen lukutaidon perusteet. PS-kustannus.
Ronkainen S. ym. 2011. Tutkimuksen voimasanat. WSOYpro Oy.
Edeltävät opinnot: Opintoihin hakevalta edellytetään, että hän on suorittanut terveydenhuoltoalan ammattikorkeakoulututkinnon tai aikaisemman terveydenhuollon opistoasteen erikoistutkinnon (esim. erikoissairaanhoitaja tai muu samantasoinen tutkinto) tai hoitotieteen perusopinnot (25 op/15 ov).
Ilmoittautuminen tutkinto-opiskelijoiden kurssi-ilmoittautumisen kautta NettiOpsussa 20.11. - 10.12.2014
Etusija kurssille on avoimen yliopiston opiskelijoilla. Jos paikkoja jää, kurssille otetaan tutkinto-opiskelijoita.