x !
Arkistoitu opetusohjelma 2014–2015
Selaat vanhentunutta opetusohjelmaa. Voimassa olevan opetusohjelman löydät täältä.
LATAP1 Latinan kielen jatkokurssi 5 op
Periodit
I Periodi II Periodi II Periodi IV Periodi
Opetuskieli
suomi
Tyyppi
Perusopinnot
Suoritettavien opintojaksojen kuvaukset opinto-oppaissa
Latinan kieli ja antiikin traditio
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö

Osaamistavoitteet

Kurssin suorittaneet osaavat sanakirjan avulla selvittää, mitä latinankielisessä, autenttisessa eli muokkaamattomassa tekstissä sanotaan. Latinan kielioppi sisäistetään kokonaisuudessaan, ja kurssille tulevia ihmisiä pyydetään hankkimaan jokin latinan kielioppi (esimerkiksi Edwin Linkomiehen tekemä). Latinaa tulkittaessa tulee osata klassinen lauseenjäsennys; muutoin teksti tuskin ollenkaan avautuu.

Yleiskuvaus

Edellytetään alkeiskurssin oppimäärää. Alkeiskurssi tulisi mieluusti olla suoritettu (tentitty ja rekisteröity).

Lopputentin optioina olisivat kielioppitesti (suositus) TAI tulkinta eli käännös selityksineen tuikituntemattomasta latinankielisestä tekstistä suomeen (tai muulle eurokielelle). Mukana tulee tentissä olla sanakirja.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Sähköpostitse Juhani Sarsilalle LOPPIAISEEN mennessä: juhani.sarsila[at]uta.fi

Opettajat

Juhani Sarsila, Vastaava opettaja
juhani.sarsila[ät]uta.fi

Opetus

7.1.2015 – 21.5.2015
Luento-opetus 54 tuntia
Ke 7.1.2015 - 20.5.2015 viikoittain klo 12-14, Pinni B3077
To 8.1.2015 - 21.5.2015 viikoittain klo 10-12, Pinni B 3074

Arviointi

Numerolla 1-5.

Oppimateriaalit

Kurssi aloitetaan käymällä ENSIN läpi alkeiskurssin oppikirjasta (Clavis Latina I) kaksi loppukappaletta. Vasta sen jälkeen siirrytään jatkokurssin varsinaiseen opukseen (Clavis Latina II, jossa siinäkin on kaksi osaa).

Lisätiedot

Kurssi päättyy viimeistään toukokuun alkupäivinä, eikä se missään tapauksessa kestä toukokuun loppuun. - Päättymispäivä ilmoitetaan marraskuun loppuun tultaessa. Kurssi edellyttää osallistujalta koti- tai kortteeritehtäviä ja suhteellisen aktiivista läsnäoloa ja osallistumista kommunikaatioon.