Opiskelija
- osaa toteuttaa luonto- ja ympäristökasvatusta varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja alkuopetuksessa
- tuntee lapsen ja ympäristön välisen suhteen vastavuoroisuuden
- tuntee lapsen varhaisvuosien matemaattista ajattelua sekä lapsen matemaattisten käsitteiden kehittymistä
- osaa lapsia ohjatessaan ottaa huomioon matemaattisiin oppimisvaikeuksiin vaikuttavia tekijöitä
- osaa toteuttaa matematiikkakasvatusta varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja alkuopetuksessa
- tuntee lasten mediakulttuurin sisältöjä ja monilukutaidon keskeisiä piirteitä sekä ymmärtää niiden merkityksen pienten lasten elämässä
- tuntee mediakasvatuksen keskeiset käsitteet, näkökulmat ja tavoitteet sekä osaa toteuttaa mediakasvatusta varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja alkuopetuksessa
Luennot tallennetaan ja ne ovat katsottavissa Moodlessa.
Essee tai mediaprojekti.
Kupiainen, R. & Sintonen, S. 2009. Medialukutaidot, osallisuus, mediakasvatus. Gaudeamus.
Pentikäinen, L., Ruhala, A. & Niinistö, H. (toim.). 2007. Mediametkaa! Osa 2 – Kasvattajan matkaopas lasten mediamaailmaan. Gummerus.
Mediakasvatus varhaiskasvatuksessa. Stakes ja Opetusministeriön Mediamuffinssi-hanke 2008. Verkossa osoitteessa: http://www.thl.fi/documents/732587/741077/ mediakasvatus_varhaiskasvatuksessa.pdf
Vaadittavat opintosuoritukset: aktiivinen osallistuminen luentoihin ja harjoituksiin sekä esseen tai mediaprojektin hyväksyttävä suorittaminen.
Kurssille hyväksytään ilmoittautumisten perusteella vain varhaiskasvatuksen 2. opintovuoden ja 1. opintovuoden monimuotototeutuksen ryhmien opiskelijat.