Äidinkielen ja kirjallisuuden opettajiksi aikovien yleisopintojakso (3 op):
Vaihtoehto 1. Osallistuminen kontaktiopetukseen: Opintojakso koostuu luennoista, harjoituksista ja kirjallisuuskeskusteluista. Pakollinen läsnäolo, ei kertauskuulustelua.
Vaihtoehto 2. Kirjatentti JA essee. Kirjatentti suoritetaan ensin, vasta sen jälkeen kirjoitetaan essee. OTA YHTEYTTÄ YRJÖ LAURANTOON ENNEN SUORITUSTA.
Kirjatentti (tiedekunnan yleisinä tenttipäivinä):
Lauranto, Yrjö 1997. Ensi askeleita paikallissijojen käyttöön. Espanjankielisen suomenoppijan sisä- ja ulkopaikallissijat konseptuaalisen semantiikan näkökulmasta. Kakkoskieli 2. Helsinki: Helsingin yliopiston suomen kielen laitos.
Pohtiva essee seuraavan kirjallisuuden pohjalta
Esseen on liityttävä kielitaidon arviointiin ja sen eri puoliin. Esseessä on pohdittava tasaisesti niitä asioita, joita kirjallisuudessa esitetään, siinä ei voi keskittyä vain osaan kirjallisuudesta. Omia mielipiteitä saa ja niitä pitää esittää, mutta niiden on oltava perusteltuja. Esseehen on merkittävä lähteet normaalien lähdekäytänteiden mukaisesti, ja siihen on tehtävä lähdeluettelo. Kirjoitus pitää otsikoida.
Huhta, Ari & Takala, Sauli 1999: Kielitaidon arviointi. - Kari Sajavaara & Arja Piirainen-Marsh (toim.), Kielenoppimisen kysymyksiä. Jyväskylä: Soveltavan kielentutkimuksen keskus. S. 179 - 228.
Kalliokoski, Jyrki 1996. Puhe, kirjoitus, tekstilajin normit ja toisella kielellä kirjoittaminen. Teoksessa Ruuska, Helena & Sanna-Marja Tuomi (toim.), Moneja baareja - tiellä toimivaan kaksikielisyyteen. Äidinkielen opettajain liiton vuosikirja XLII. Äidinkielen opettajain liitto, Helsinki. S. 107 - 120.
Kalliokoski, Jyrki 2001: Vuorovaikutuksen näkökulma ja toisen kielen käytön tutkimus. - Mia Halonen & Sara Routarinne (toim.), Keskustelunanalyysin näkymiä. Kieli 13. Helsinki: Helsingin yliopiston suomen kielen laitos. S. 105 - 121.
Lauranto, Yrjö 2005: Sujuvuuden mittoja. - Leena Kuure, Elise Kärkkäinen & M. Saarenkunnas (toim.), Kieli ja sosiaalinen toiminta. AFinLA:n vuosikirja. AFinLA:n julkaisuja 63.
Tukia, Kaisa, Sanna Mustonen, Eija Aalto & Peppi Taalas 2007. Suomi2. Minä ja arki. Opettajanopas. Helsinki: Otava. (Vain arviointia käsittelevä osuus.)
Tukia, Kaisa, Sanna Mustonen, Eija Aalto & Peppi Taalas 2008. Suomi2. Minä ja media. Opettajanopas. Helsinki: Otava. (Vain arviointia käsittelevä osuus.)
Ilmoittautuminen kurssiin sähköpostitse Yrjö Laurannolle viimeistään 1.9.2008 osoitteeseen yrjo.lauranto (at) uta.fi