x !
Arkistoitu opetusohjelma 2013–2014
Selaat vanhentunutta opetusohjelmaa. Voimassa olevan opetusohjelman löydät täältä.
TAYJ14 Tutkimuksen arviointi, validiteetti ja reliabiliteetti 5 op
Periodit
I Periodi II Periodi II Periodi IV Periodi
Opetuskieli
suomi
Tyyppi
Jatko-opinnot
Suoritettavien opintojaksojen kuvaukset opinto-oppaissa
Yliopiston yhteiset tohtoriopinnot
Tutkijakoulu

Yleiskuvaus

Oppimistavoitteet: Kurssin suoritettuaan opiskelija tuntee keskeiset empiirisen tutkimuksen arviointikriteerit, osaa soveltaa niitä käytäntöön omassa tutkimuksessaan ja osaa niiden avulla arvioida tutkimuksen luotettavuutta yleisemminkin.

Kohderyhmä:  Tampereen yliopiston kaikkien yksikköjen tohtoriopiskelijat, jotka käyttävät tutkimuksessaan empiirisiä tutkimusmenetelmiä.

Sisältö: Opintojakson aihealueet ovat validiteetti, reliabiliteetti ja vaihtoehtoiset arviointikriteerit kvantitatiivisessa, kvalitatiivisessa ja mixed methods -tutkimuksessa. Kurssi koostuu asiantuntijaluennoista sekä osallistujien käynnissä olevien tutkimusten käsittelystä seminaaritapaamisissa sekä harjoitustyöstä (oman tutkimuksen arviointi).

Vaadittavat opintosuoritukset:

  • Ennakkotehtävä: sivun mittainen kuvaus siitä mitä omassa väitöskirjatutkimuksessaan (tai siihen sisältyvässä artikkelissa, jos artikkeliväitöskirja) tutkii ja miten:  kvalitatiivisesti/kvantitatiivisesti/mixed method –tutkimuksena. Palautus Moodlen kautta 15.12.2013 mennessä
  • Aktiivinen osallistuminen luennoille ja seminaareihin
  • Oman tutkimuksen esittely seminaarissa – tutkimuksen luotettavuusnäkökulmasta
  • Toisen opiskelijan seminaaripaperin opponointi
  • Harjoitustyö: oman tutkimuksen arviointi (tai suunnitelma tutkimuksen toteutuksesta) kirjallisesti kurssin materiaalia soveltaen

Aikataulu:

  • ma 13.1.2014 klo 9-12 (luento, Lili Kihn), sali Pinni A1081
  • ma 20.1.2014 klo 9-12 (luento, Lili Kihn), sali Pinni A1081
  • pe 31.1.2014 klo 9-12 (luento, Eeva-Mari Ihantola), sali Pinni A3107
  • ma 10.2.2014 klo 9-12 (seminaari, Lili Kihn), sali Pinni A1081
  • ma 17.2.2014 klo 9-12 (seminaari, Lili Kihn, sali Pinni A1081
  • pe 14.3.2014 klo 9-12 (seminaari, Eeva-Mari Ihantola), sali Pinni A3111
  • pe 21.3.2014 klo 9-12, sali Pinni A3111 (seminaari, Eeva-Mari Ihantola, jos opiskelijoita niin paljon, että kaksi seminaaria tarvitaan mixed method-osuuteen)

Alustavat ajankohdat opiskelijoiden harjoitustöiden palautukselle: Lili Kihnin seminaareista ma 3.3.2014 klo 16 mennessä ja Eeva-Mari Ihantolan seminaareista ma 31.3.2014 klo 16 mennessä.

Opiskelijamäärä korkeintaan: 20. Opiskelijat valitaan ennakkotehtävien perusteella, jos ilmoittautuneita on yli 20.

Kurssin taustalukemisto:

1. E-aineisto: Eriksson, Päivi and Kovalainen, Anne (2008). Qualitative Methods in Business Research. London: Sage.


2. E-aineisto: Ihantola, Eeva-Mari and Kihn, Lili-Anne (2011) Threats to validity and reliability in mixed method accounting research. Qualitative Research in Accounting and Management, Vol. 8, No. 1, pp. 39-58.


3. Kihn, Lili-Anne and Ihantola, Eeva-Mari (2008) Tutkimuksen laadun arvioinnista. In Hyvönen, Timo, Laine, Matias & Mäkelä, Hannele (Eds.) Laskenta-ajattelun tutkija ja kehittäjä - Professori Salme Näsi 60 vuotta. Tampereen yliopisto, Taloustieteiden laitoksen julkaisuja, Tampere, 2008, pp. 81-96. (Tai laajennettu englanninkielinen versio).

Ilmoittautuminen tapahtuu 15.12.2013 mennessä lähettämällä ennakkotehtävä kurssin Moodle-alueen tehtäväkansioon osoitteessa:
https://learning2.uta.fi/mod/assign/view.php?id=130772  

Kurssin Moodle-avain on: TAYJ14

Opiskelijat valitaan ennakkotehtävien perusteella, jos ilmoittautuneita on yli 20.

Opettajat

Kihn, Lili, Vastaava opettaja
Ihantola, Eeva-Mari, Vastaava opettaja

Opetus

13.1.2014 – 21.3.2014

Arviointi

Hyväksytty/hylätty.