Opiskelija hallitsee yleisellä tasolla kvalitatiivisen tutkimuksen lähtökohdat, tutkimusprosessin ja keskeiset käsitteet sekä ymmärtää tutkimuksen eettisen luonteen. Lisäksi hän tuntee keskeiset sosiaalitieteelliset lähestymistavat ja metodit sekä tunnistaa niiden välisiä eroja. Opiskelijalla on valmiudet laadullisen aineiston hankinnan ja analyysin toteuttamiseen ohjatusti.
Sisältö: Kurssi koostuu yhteisistä luennoista, harjoituksista ja ryhmätöistä, joissa hyödynnetään oheiskirjallisuutta kurssilla annettavien ohjeiden mukaisesti.
Oheiskirjallisuus, jota käytetään kurssilla annettavan ohjeistuksen mukaan:
1. Hurtig, Johanna & Laitinen, Merja & Uljas-Rautio, Katriina (toim.) 2010. Ajattele itse. Tutkimuksellisen lukutaidon perusteet. Jyväskylä: PS-kustannus.
2. Alasuutari, Pertti 2012. Laadullinen tutkimus 2.0. Tampere: Vastapaino. 4. uudistettu painos.
3. Aaltola, Juhani & Valli, Raine 2010. Ikkunoita tutkimusmetodeihin I: Metodin valinta ja aineiston keruu: virikkeitä aloittelevalle tutkijalle. Jyväskylä: PS-kustannus. JA Aaltola, Juhani & Valli, Raine 2010. Ikkunoita tutkimusmetodeihin II: Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. Jyväskylä: PS-kustannus.
4.Mason, Jennifer 2002. Qualitative Researching. London: Sage Second edition. TAI
Silverman, David 2007.A Very Short, Fairly Interesting and Reasonably Cheap Book About Qualitative Research. London: Sage.
5. Ruusuvuori, Johanna & Nikander, Pirjo & Hyvärinen, Matti (toim.) 2010. Haastattelun analyysi. Tampere: Vastapaino.