x !
Arkistoitu opetusohjelma 2011–2012
Selaat vanhentunutta opetusohjelmaa. Voimassa olevan opetusohjelman löydät täältä.
PHILAI4 Teemaseminaari sosiaalisesta epistemologiasta 2–4 op
Periodit
I Periodi II Periodi III Periodi IV Periodi
Opetuskieli
suomi
Tyyppi
Aineopinnot
Suoritettavien opintojaksojen kuvaukset opinto-oppaissa
Filosofia
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö

Yleiskuvaus

Kurssin tavoitteet:

Kurssi tarjoaa yleiskatsauksen sosiaalisen tietoteorian kehitykseen viimeisen 20 vuoden aikana. Kurssilla harjoitellaan tutkimuksessa tarvittavia taitoja kuten argumenttien analysoimista artikkeleista, argumenttien kritiikkiä ja argumentoivan esseen kirjoittamista.

Kirjallisuus:

Ks. kurssin ohjelma

Kurssin suorittaminen:

Osallistuminen: Kurssin suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista seminaarityöskentelyyn. Kaikki osallistujat lukevat kaikki käsiteltävät tekstit ja ovat valmiita osallistumaan keskusteluun.

Esitys seminaarissa: Seminaarin osallistujat valmistavat yksin tai ryhmissä esityksen yhdestä kurssin tekstistä. Esityksen tarkoitus on toimia keskustelun avauksena. Esityksen voi jakaa kolmeen osaan siten, että ensimmäisessä osassa heitetään pöydälle tuntemattomat käsitteet ja vaikeasti avautuvat jaksot, joiden taustaoletukset vaativat selvennystä. Keskustelun tavoite on saavuttaa tunne, että olemme ymmärtäneet, mitä kirjoittaja haluaa sanoa. Esityksen toisessa osassa pyritään tekemään yhteenveto pääargumentista ja arvioidaan sen vakuuttavuutta. Esityksen kolmannessa osassa on mahdollisuus keskustella artikkelin merkityksestä oman tutkimustyön ja muiden opintojen kannalta.

Loppukuulustelu: Kurssin kirjallisuus kuulustellaan myöhemmin ilmoitettuna ajankohtana.

Ylimääräinen essee: Kurssin osallistuja voi kirjoittaa esseen (5-6 sivua) yhdestä kurssin tekstistä, jos hän haluaa suorittaa 2 opintopisteen sijasta 4 opintopistettä. Esseen kirjoittamisessa on mahdollista hyödyntää seminaarissa käytyä keskustelua. Esseen tavoite on esittää tekstin pääargumentti ja arvioida sitä kriittisesti. Esseessä voi käyttää myös kurssin muita tekstejä. Essee palautetaan kurssin opettajalle viimeistään 10.1.2012 mennessä.

Kurssin arvostelu (asteikolla 1-5):

  1. Osallistuminen ja esitys (50%).
  2. Loppukuulustelu (50%).
  3. Ylimääräinen essee (2 op) arvostellaan erikseen.

Kurssin ohjelma:

Viikko 1

Ti 6.9. ja ke 7.9. Johdantoluento ja seminaarityöskentelyn organisointi

Kalvot 1
Kalvot 2

Viikko 2

Ti 13.9. Longino, H. (1990). Science as social knowledge: Values and objectivity in scientific inquiry. Princeton: Princeton University Press: chapters 1, 3 and 4. Teksti on saatavilla kopioimista varten kurssin lokerossa.

Ke 14.9. Anderson, E. (1995). Knowledge, human interests, and objectivity in feminist epistemology. Philosophical Topics 23 (2): 27-58.

http://www-personal.umich.edu/~eandersn/KIntFemEpist.pdf

Viikko 3

Ti 20.9. Hardwig, J. (1991). The role of trust in knowledge. Journal of Philosophy, 88 (12): 693?708. http://web.utk.edu/~jhardwig/RoleTrust.pdf

Ke 21.9. Fricker, M. (2006). Powerlessness and social interpretation. Episteme 3 (1-2): 96-108.

http://muse.jhu.edu/journals/episteme/v003/3.1fricker.pdf

Viikko 4

Ti 27.9. Solomon, M. (2001). Social empiricism. Cambridge: The MIT Press: chapters 1, 5 and 7. Teksti on saatavilla kopioimista varten kurssin lokerossa.

Ke 28.9. Kitcher, P. (2011). Public knowledge and its discontents. Theory and Research in Education 9 (2): 103-124. http://tre.sagepub.com/content/9/2/103.full.pdf+html

4.10. ja 5.10. ei seminaaritapaamisia (EPSA:n kokous)

Viikko 5

Ti 11.10. Gilbert, M. (2000). Collective belief and scientific change. In M. Gilbert (Ed.), Sociality and responsibility: New essays on plural subject theory (pp. 37?49). Lanham: Rowman and Littlefield Publishers. Teksti on saatavilla kopioimista varten kurssin lokerossa.

Ke 12.10. Wray, B. (2007). Who has scientific knowledge? Social Epistemology 21 (3): 337-347.

Löytyy Tampereen yliopiston kirjaston NELLI-portaalin kautta elektronisista lehdistä (EBSCOhost Academic Search Premier)

Viikko 6

Ti 18.10. Clark, A. and Chalmers, D. (1998). The extended mind. Analysis 58 (1): 7-19.

http://wexler.free.fr/library/files/clark%20(1998)%20the%20extended%20mind.pdf

Ke 19.10. Giere, R. and Moffat, B. (2003). Distributed cognition: Where the cognitive and the social merge. Social Studies of Science 33 (2): 301-310.

http://sss.sagepub.com/content/33/2/301.full.pdf+html

Opettajat

Professori Kristina Rolin, Vastaava opettaja

Opetus

6.9.2011 – 19.10.2011
Luento-opetus 4 tuntia
Seminaari 20 tuntia
Ti 6.9.2011 - 18.10.2011 viikoittain klo 10-12, Pinni A1078
Ke 7.9.2011 - 19.10.2011 viikoittain klo 10-12, Linna K113