Opiskelija ymmärtää nuorten monenlaisuutta, eroja ja eriarvoistumista tutkimuksen, hallinnan sekä ammattikäytäntöjen näkökulmista. Opiskelija on perehtynyt nuorten kanssa tehtävän kohdennetun/erityisnuorisotyön taustaan, muotoihin ja tutkimukseen.
Kurssiin sisältyy luentojen lisäksi kolme opintokäyntiä (maaliskuun lopulla ja huhtikuussa, tarkemmat ajat ilmoitetaan myöhemmin); valitaan kolme neljästä vaihtoehdosta.
Kurssi koostuu luennoista ja opintokäynneistä sekä itsenäisestä perehtymisestä kurssikirjallisuuteen. Osa luennoista vierailijaluentoja. Luennot ja opintokäynnit suoritetaan oppimispäiväkirjalla, kirjallisuus ryhmätenttinä.
Ohjelma:
Perjantai 9.3. klo 10-12
Opintojakson käynnistys ja käytännön asiat.
Mitä on erityisnuorisotyö – käsitteestä ja historiasta. (Juha Nieminen, yliopisto-opettaja, Tampereen yliopisto)
Perjantai 16.3. klo 10-13
Työpajatoiminta - yhteiskunnallinen tausta, pedagogiikka ja käytännöt (Susanna Palo, kouluttaja, Valtakunnallinen työpajayhdistys)
Perjantai 23.3. klo 10-13
Myönteinen tunnistaminen – näkökulma hyvinvoinnin edistämiseen ja syrjäytymisen ehkäisemiseen (Kirsipauliina Kallio, akatemiatutkija, Tampereen yliopisto)
Perjantai 6.4. klo 9-12
Erityisen tavallisia nuoria? Kehitysvammaisten nuorten omia polkuja (Katariina Hakala, tutkija Kehitysvammaliitto ry)
Perjantai 13.4. klo 10–13
Ohjaamotoiminta – yhteiskunnallinen tausta ja käytännöt (Mirja Määttä, tutkija, Kohtaamo-hanke, Pohjois-Savon ELY-keskus)
Perjantai 20.4. klo 10-13
Löytävä nuorisotyö - toimintaympäristö, rakenteet ja käytännöt (Aseman Lapset ry)
Perjantai 27.4. klo 10-13
Ryhmätentti