Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää terveystiedon merkityksen osana laajempaa koulun terveyden ja hyvinvoinnin edistämistyötä
- tietää, mikä merkitys yhteisöllisyydellä on oppimistulosten ja oppilaiden hyvinvoinnin kannalta ja osaa edistää sitä
- osaa määritellä koulukiusaamisen ilmiönä, tietää mahdollisuuksista ennaltaehkäistä sitä ja puuttua siihen ja rohkaistuu toimimaan koulukiusaamisen estämiseksi kouluympäristössä
- tuntee perusopetuksen laatukriteerit oppimisympäristön turvallisuudesta ja tietää, miten turvallisuusasioita käytännön tasolla kouluissa hoidetaan
- tuntee käsitteen nuorten turvataidot ja tietää, miten niitä lisätään
- tuntee nuorten mielenterveyden ongelmien epidemiologiaa ja tietää, miten mielenterveysasioista puhutaan ja tunnetaitoja opetetaan eri-ikäisille lapsille ja nuorille
- osaa kuvata turvallisuuskasvatus- osion terveystieto-oppiaineessa: sen lähtökohdat, tavoitteet ja keskeiset aihealueet
- osaa pohtia puuttumisen etiikkaa
- on kokeillut puheeksiottamista oppimistilanteessa
Yhteisöllisyys, monikulttuurisuus ja osallisuus kouluympäristössä
Seksuaalisuuden monimuotoisuuden kohtaaminen ja käsittely kouluympäristössä
Aggressiokasvatus: merkitys ja tarvittavat taidot
Koulukiusaaminen ja siihen puuttuminen yksilö- ja koulutasolla: ajankohtaisia tutkimustuloksia
Turvallisen oppimisympäristön varmistaminen
Turvallisuuskasvatus osana terveystiedon oppimateriaaleja
Puuttuminen ja puheeksiottaminen: taidot ja eettiset kysymykset
Seminaariesitys arvioidaan hyväksytty/hylätty, tentti tai muu koko kurssin osaamistavoitteiden saavuttamista mittaava suoritus arvioidaan asteikolla (hylätty)1-5. Koko kurssin osaamistavoitteiden saavuttamista mittaava suoritus suunnitellaan yhdessä opiskelijoiden kanssa.