Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää käsitteiden ja teorian välisen suhteen. Opiskelija osaa määritellä teorian merkityksen perhehoitotieteessä. Opiskelija osaa kuvata teorian kehittämisen menetelmät perhehoitotieteessä pääpiirteissään. Opiskelija tunnistaa perhehoitotieteellisen teorian arvioinnin kriteerit ja osaa hyödyntää niitä teorian arvioinnissa. Opiskelija osaa hyödyntää perhehoitotieteellisiä teorioita hoitotyössä, sen johtamisessa ja koulutuksessa.
Sisältö: Teorian merkitys perhehoitotieteessä. Perhehoitotieteen keskeisiä käsitteitä. Käsitteiden kehittäminen ja teoria. Induktiivinen, deduktiivinen ja abduktiivinen teorian kehittäminen. Perhehoitotieteellisen teorian arviointi ja hyödyntäminen.
Vaadittavat opintosuoritukset: Luennot ja aktiivinen osallistuminen seminaareihin. Kirjallinen oppimistehtävä perhehoitotieteellisten teorioiden hyödyntämisestä (pienryhmissä).
Kurssi järjestetään kevätlukukaudella 2015 Seinäjoella
Arviointiperusteet: Arvioidaan kirjallinen oppimistehtävä.
Lauri S & Kyngäs H. 2005. Hoitotieteen teorian kehittäminen. WSOY.
Ajankohtaiset tieteelliset julkaisut.
Edeltävät opinnot: Opintoihin hakevalta edellytetään, että hän on suorittanut terveydenhuoltoalan ammattikorkeakoulututkinnon tai aikaisemman terveydenhuollon opistoasteen erikoistutkinnon (esim. erikoissairaanhoitaja tai muu samantasoinen tutkinto) tai hoitotieteen perusopinnot (25 op/15 ov).
Ilmoittautuminen tutkinto-opiskelijoiden kurssi-ilmoittautumisen kautta NettiOpsussa 20.11.14-31.1.15
Etusija kurssille on avoimen yliopiston opiskelijoilla. Jos paikkoja jää, voidaan kurssille ottaa tutkinto-opiskelijoita.