Opintojakson käytyään opiskelija osaa kytkeä omakohtaisen mediakokemuksensa ja julkisen mediaa koskevan keskustelun yhteiskuntatieteelliseen ja humanistiseen tutkimukseen mediasta. Hän ymmärtää tärkeimmät media-analyysin käsitteet
ja omaa alustavat tiedot media-analyysin erilaisista lähestymiskulmista ja menetelmistä.
Opintojakso avaa tutkimuksen ja perustellun kritiikin näkökulmia mediaan. Media-analyysin alaan katsotaan kuuluvaksi median (1) yhteiskunnallisen ja kulttuurisen merkityksen, (2) rakenteiden ja markkinoiden, (3) tuotannon, (4) käytön ja (5) tekstien analyysi
Kurssille ei ole ilmoittautumista.
Sivuaineopiskelijat suorittavat luentojen lisäksi kirjatentin, jonka ottaa Tenttis-palvelussa vastaan Maarit Jaakkola (maarit.jaakkola@uta.fi). Sivuaineopiskelijat suorittavat sähköisenä tenttinä kaksi teosta seuraavista:
1. Kunelius, Noppari & Reunanen: Media vallan verkoissa. Sivut 1-99 ja 217-476. Tampereen yliopisto, 2010. Saatavana myös E-kirjana Tamcatin kautta.
2. Mäkelä, Puustinen & Ruoho(toim.): Sukupuolishow. Johdatus feministiseen mediatutkimukseen. Gaudeamus 2006.
3. Nieminen & Pantti: Media markkinoilla. Johdatus joukkoviestintään ja sen tutkimukseen. 3. uud. p. 2012, Vastapaino.
Esseeryhmät on suunnattu vain journalistiikan ja viestinnän kandidaattitutkinnossa (tiedotusoppi, puheviestintä) opiskeleville. Esseeryhmiin jako on torstaina 16.10.2014 klo 13-15 (paikka ilmoitetaan myöhemmin). HUOM: Ryhmien aikataulut ovat sopimuksenvaraisia. Toisin sanoen jokaisella ryhmällä on vetäjän kanssa ensimmäisessä yhteisessä tapaamisessa sovittu aikataulu (yhteensä 10 tuntia)