Pääasiallisena oppimistavoitteena on kehittää taitoa asettua novellihenkilön näkökulmaan ja päätellä tämän ajatuksia ja tunteita. Tällainen kognitiivisen empatian kyky on yhteydessä huomaavaiseen vuorovaikutustyyliin ja neuvottelutilanteissa menestymiseen. Toisena tavoitteena on, että opiskelijat osaavat kuvailla, mitä kirjallisuuden lukemisen ja analysoimisen väitetään antavan lääkärille, ja muodostavat oman perustellun kantansa tällaisiin väitteisiin.
Käsittelemme kuutta lyhyttä angloamerikkalaista novellia. Kurssin alussa opettaja luennoi kirjallisuustieteen menetelmistä, jotta opiskelijat saavat novelleista enemmän irti. Sitten novelleista ja niistä nousevista kysymyksistä keskustellaan yhdessä. Viimeistä kokoontumiskertaa varten opiskelijat perehtyvät kolmeen lyhyeen kirjallisuuden ja lääketieteen yhteyksiä käsittelevään artikkeliin/lukuun. Lukemansa perusteella opiskelijat keskustelevat kriittisesti siitä, mitä hyötyä kirjallisuuden lukemisesta ja analysoimisesta voisi olla lääkärille.
Kurssi rakentuu paljolti keskustelujen varaan ongelmaperustaisen opetuksen ihanteen mukaisesti. Tämänkaltaisia opintojaksoja järjestetään amerikkalaisissa yliopistoissa otsikoilla Literature and Medicine, Medical Humanities ja Bioethics.
Kurssi suoritetaan novellien ja artikkelien lukemisella, läsnäololla, keskustelulla ja kahdella lyhyellä kirjoitustehtävällä:
Kirjalliset työt arvioidaan hyväksytty/hylätty -asteikolla, ja niistä annetaan kirjallista palautetta. Töiden tarkoituksena on osoittaa, että kurssin oppimistavoitteet on saavutettu.
Johdatus novellien lukemiseen: henkilöiden tietämys, aikomukset, toiveet ja velvollisuudet
Ernest Hemingway: ”Intiaanileiri” (sankarilääkäri, synnytys, kulttuurierot, kuolema)
Tunteiden tunnistaminen teksteistä
David Sedaris: ”Nuit of the Living Dead” (fobiat; huumori selviytymiskeinona)
Minäkertojat: kertojan epäluotettavuus ja sen havaitseminen
Charlotte Perkins Gilman: ”Keltainen seinäpaperi” (mielisairaus)
Monologinen ja dialoginen viestintä
James Joyce: ”Surullinen tapaus” (yksinäisyys, alkoholismi, itsemurha)
Ernest Hemingway: ”Siisti, hyvin valaistu paikka” (asiakkaan/potilaan kohtaaminen)
Sympatia kirjallisuudessa
Sherwood Anderson: ”Kädet” (hyväksikäyttöepäilys)
Beveridge, Allan: “Should psychiatrists read fiction?” BJP 182: 385–387, 2003.
Charon, Rita: Narrative Medicine: Honoring the Stories of Illness. Oxford: Oxford University Press, 2008.
Davis, Mark H.: Empathy. A Social Psychological Approach. Boulder & Oxford: Westview, 1994.
Karjalainen, Kerkko & Jussi Kotkavirta: ”Narratiivinen lääketiede. Mitä se on ja miksi se on tärkeää?” Suomen lääkärilehti 49 -50/2001.
Sklar, Howard: The Art of Sympathy: Forms of Moral and Emotional Persuasion in Fiction. Väitöskirja. Helsingin yliopisto, 2008.
Vesala-Varttala, Tanja: Sympathy and Joyce’s Dubliners. Ethical Probing of Reading, Narrative, and Textuality. Väitöskirja. Tampere: TUP, 1999.
Zunshine, Lisa: Why We Read Fiction. Theory of Mind and the Novel. Columbus: The Ohio State University Press, 2006.
Kurssi on tarkoitettu vain lääketieteenopiskelijoille.
Tapaamiset Arvossa (B241) maanantaisin 15.30-17 (läsnäolovelvollisuus 6/7 kertaa):
11.1, 18.1, 8.2, 15.2, 22.2. (B342), 29.2, 21.3.