Opiskelija osaa hakea, analysoida ja arvioida logopedista tutkimustietoa aiheeseen liittyen ja soveltaa tätä tietoa kliiniseen työhön. Opiskelija tunnistaa elinikäisen oppimisen ja tiedonhaun merkityksen laadukkaan tutkimus- ja kuntoutustyön toteuttamisessa ja kehittämisessä.
Osaamistavoitteet kurssilla LOGS6:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
? hallitsee perustiedot monikielisyydestä ja ?monikulttuurisuudesta sekä monikielisten ja ?kulttuuristen lasten ja aikuisten logopedisesta arvioinnista ja kuntoutuksesta.
? tunnistaa monikielisyyden ja ?kulttuurisuuden vaikutukset kielen kehitykseen ja kielellisten häiriöiden ilmenemiseen
? osaa syventää saamaansa teoriatietoa ja soveltaa sitä käytännön puheterapiatyöhön ohjattuna.
Sisältö:
Ennakkotehtävät: hyväksytty/hylätty
Oppimispäiväkirja: 0-5
Kohnert, K (2007) Language disorders in bilingual children and adults. San Diego: Plural Publishing:
Salameh, E-K, Håkansson, G & Nettelbladt, U (2004) Developmental perspectives on bilingual Swedish- Arabic children with and without language impairment: a longitudinal study. International Journal of Language and Communication Disorders, 39, 65-93
Salameh, E-K & Nettelbladt, U (2013) Learning in two languages. Consequences for lexical development in Swedish and Arabic. In: Flyman Mattson, A & Norrby, C (eds) Language acquisition and use in multilingual contexts, 160-170. Dpt of Linguistics, Lund University
Thordardottir, E (2006, Aug 15) Language intervention from a bilingual mindset. The ASHA Leader, 11(10), 6-7, 20-21