x !
Arkistoitu opetusohjelma 2014–2015
Selaat vanhentunutta opetusohjelmaa. Voimassa olevan opetusohjelman löydät täältä.
YKYY3 Toiminta, tulkinta ja tieto (avoin yliopisto-opetus, Tampere) - 5 op
Myös avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijoille
Periodit
I Periodi II Periodi III Periodi IV Periodi
Opetuskieli
suomi
Tyyppi
Perusopinnot
Suoritettavien opintojaksojen kuvaukset opinto-oppaissa
Yhteiset opinnot/YKY
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö

Osaamistavoitteet

Opiskelija hallitsee yhteiskunta- ja kulttuuritieteellisen tutkimuksen peruskäsitteitä, tuntee laadullisen tutkimuksen menetelmiä, osaa lukea ja arvioida laadullista tutkimusta sekä arvostaa erilaisia tiedon muotoja. Opiskelija ymmärtää ihmisten toiminnan ja kokemuksen tutkimuksen merkityksen. Hän osaa asettaa tiedon ja vallan väliseen suhteeseen liittyviä kysymyksiä ja keskustella niistä. Hän tunnistaa yhteiskunnallisten erojen ja hierarkioiden merkityksen yhteiskunnallisen tiedon tuotannossa ja ymmärtää yhteiskunnallisen marginalisaation, huono-osaisuuden ja epäoikeudenmukaisuuden kysymyksiä.

Sisöltö:Kurssi johdattaa laadullisen tutkimuksen peruskäsitteisiin (kuten kokemus, merkitys ja tulkinta) sekä perehdyttää yhteiskuntaa koskevan tiedon ja tutkimuksen tuottamiseen erilaisissa toiminta- ja tulkintayhteyksissä. Laadullisen tiedon tuottamisen avainkäsitteitä ja tiedon rakentumiseen liittyviä kysymyksiä havainnollistetaan eri oppialoilla tehtyjen eroja, osallisuutta, marginalisaatiota ja toiseutta käsittelevien tutkimusten valossa.

Yleiskuvaus

Verkkokurssi. Opiskelu tapahtuu Moodle-verkko -oppimisympäristössä.

Kurssi etenee viikoittain siten, että aina kunkin viikon aikana seurataan tietyt verkossa olevat luentotallenteet (yhteensä seitsemän viikkoa).  Yhden viikon luentojen katselumahdollisuus on auki aina kaksi viikkoa. Luentojen ja artikkeleiden pohjalta tehdään oppimispäiväkirja, jota työstetään koko kurssin ajan. Kurssissa ei ole lähiopetusta.

Verkkkokurssi järjestetään syyslukukaudella 2014, 27.10.2014 alkaen

Opettajat

Emma Vanhanen, Vastaava opettaja

Arviointi

Hyväksytty/hylätty.

Oppimateriaalit

Luentojen temaattiseen jäsennykseen liittyvä kirjallisuus.