Opintojakson käytyään opiskelija osaa kytkeä omakohtaisen mediakokemuksensa ja julkisen mediaa koskevan keskustelun yhteiskuntatieteelliseen ja humanistiseen tutkimukseen mediasta. Hän ymmärtää tärkeimmät media-analyysin käsitteet
ja omaa alustavat tiedot media-analyysin erilaisista lähestymiskulmista ja menetelmistä.
Kirjatentti Sähköinen tentti Tenttis-järjestelmässä, http://tenttis.uta.fi
Sähköisenä tenttinä suoritetaan kaksi teosta seuraavista.
Opintojakso avaa tutkimuksen ja perustellun kritiikin näkökulmia mediaan. Media-analyysin alaan katsotaan kuuluvaksi median (1) yhteiskunnallisen ja kulttuurisen merkityksen, (2) rakenteiden ja markkinoiden, (3) tuotannon, (4) käytön ja (5) tekstien analyysi
Alustava luentojen ohjelma:
to 25.10. Johdatus media-analyysiin: käsitteitä ja näkökulmia
ma 29.10. Mediayhteiskunta ja -kulttuuri
to 1.11. Ei luentoa
ma 5.11. Mediapääoman valta
to 8.11. Tekijyys sarjatuotannossa
ma 12.11. Lajityyppikritiikki
to 15.11. Median julma optimismi
ma 19.11. Yleisön lupaus
to 22.11. Sukupuolen performanssi
ma 26.11. Dokumentaarisuuden talous
ma 29.11. Loppukoe (analyysitehtävä)