Opiskelija tuntee yhteiskuntahistoriallisen tutkimuksen ajankohtaisia tutkimuskeskusteluja ja osaa sijoittaa ne osaksi laajempaa kokonaisuutta. Hän tunnistaa historiantutkimuksen mahdollisuudet tarttua ajankohtaisiin yhteiskuntapoliittisiin kysymyksiin ja eritellä niiden ajallisia ulottuvuuksia.
Kurssin ohjelma ja kuvaus
12.1 Johanna Annola, Suomen historian uudelleenajattelu
19.1 Maija Ojala, Muuttoliike ja siirtolaisuus – Suomen historiaa yli rajojen
26.1 Ella Viitaniemi, Alamaisten historia – historia alhaalta
2.2 Hilja Solala, Eläinten Suomi
9.2 Timo Harrikari, Nuorisorikollisuus ja sosiaalityön historia
16.2 Marko Tikka ja Pirjo Markkola, Vääryyksien hyvittäminen
23.2 Ville Kivimäki, Trauman historiat – marginaaleista suureksi kertomukseksi
2.3 vierailijaprofessori Ólöf Gardarsdóttir, Väestöhistoria (luento englanniksi)
Luennoitsijat ehdottavat omaa luentoaan tukevan kurssilukemiston, esim. artikkelin tai kirjan luvun (mielellään e-julkaisu), jonka opiskelijat lukevat ennen luentoa ja kommentoivat sitä Moodlessa. Kurssikoordinaattori lukee opiskelijoiden viikkotehtävät.
Luennot + oppimispäiväkirja sekä viikoittainen luku- ja keskustelutehtävä