Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijat
- ymmärtävät oppilaiden ja opiskelijoiden sekä opetusryhmien yksilöllisiä oppimis- ja kasvuprosesseja sekä kykenevät kehittämään omaa pedagogista ajattelua
- kykenevät huomioimaan maahanmuuttajataustaisten opetukseen liittyviä erityiskysymyksiä
- tietävät, miten oppilas- ja opiskelijahuolto toimii ja miten oppimista voidaan tukea, ja saavat valmiuksia moniammatilliseen yhteistyöhön
- kykenevät hyödyntämään oppilaitoksen, kodin ja paikallisyhteisöjen keskinäistä yhteistyötä
- tunnistavat verkostoitumisen mahdollisuudet sekä ymmärtävät kollegiaalisen tuen merkityksen
- tuntevat opettajan yleiset oikeudet, velvollisuudet ja vastuut
- hallitsevat työssään tarvittavat ja työyhteisön edellyttämät vuorovaikutustaidot
- kykenevät laajentamaan osaamistaan monipuolisesti opettajan ja koko koulujärjestelmän erilaisiin opetus- ja kasvatustehtäviin
- osaavat arvioida oppilaiden, opiskelijoiden ja myös aikuisväestön yksilöllisiä oppimispolkuja ja yksilöllisiä koulutustarpeita ja tukea heitä
- osaavat havainnoida oppilaitosta moniulotteisena oppimisympäristönä
- hahmottavat koulun toiminnan ja kasvatustyön eettisen ja yhteiskunnallisen viitekehyksen
- ymmärtävät ja erottavat omassa ja toisten toiminnassa myös subjektiiviset perusteet
Osallistuminen opetukseen. Ohjattua tutustumista oppilaitoksen toimintaan ja oppilaitoksen erityistehtäviin. Opetuksen ohjattua seurantaa ja analysointia sekä opetustyön harjoittelua. Toteutus osaksi henkilökohtaisen opintosuunnitelman mukaisesti suoritettavana ohjattuna työskentelynä. Opetuksen seuranta 15 t, ryhmänohjaukset 20 t sekä muut tehtävät ja itsenäinen työskentely 100 t. Tarkemmat sisällöt kuvattu harjoittelusuunnitelmassa.