x !
Arkistoitu opetusohjelma 2014–2015
Selaat vanhentunutta opetusohjelmaa. Voimassa olevan opetusohjelman löydät täältä.
TAYJ534 Yliopistopedagogiikan perusteet 10 op
Periodit
I Periodi II Periodi II Periodi IV Periodi
Opetuskieli
suomi
Tyyppi
Jatko-opinnot
Suoritettavien opintojaksojen kuvaukset opinto-oppaissa
Yliopiston yhteiset tohtoriopinnot
Tutkijakoulu

Yleiskuvaus

Osaamistavoitteet

Kurssin suorittamisen jälkeen osallistuja
- tuntee ja osaa hyödyntää keskeisiä pedagogisia käsitteitä sekä yliopisto-opettamisen ja -oppimisen teoreettisia perusteita
- hahmottaa opetuksen, ohjauksen ja oppimisen prosesseja tuntee ja osaa hyödyntää erilaisia opetusmenetelmiä oppimisen edistämiseksi
– ymmärtää osaamistavoitteiden asettamisen merkityksen sekä arvioinnin tehtävät ja roolin yliopistollisen koulutuksen suunnittelussa ja toteutuksessa
– ymmärtää linjakkaan opetuksen idean ja osaa soveltaa sitä käytäntöön
– osaa ohjata eri menetelmin oppimistoimintaa yliopisto-opetuksessa
- tunnistaa henkilökohtaisia ja yhteisöllisiä pedagogisen osaamisen kehittämisen haasteita

Yleiskuvaus

Opintojakso johdattelee osallistujat tarkastelemaan akateemista työtä pedagogisen asiantuntijuuden näkökulmasta. Opintojakso antaa valmiuksia siihen, miten opettajana edistää yliopisto-opiskelijoiden oppimista ja asiantuntijuuden kehittymistä. Osallistujat perehtyvät opetuksen suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin linjakkaana kokonaisuutena, mitä myös harjoitellaan käytännössä. Pedagogisista ydinilmiöistä osallistujat saavuttavat vertailevan, keskeisiä eroja hahmottavan ymmärryksen, jonka avulla he voivat rakentaa omaa opettajan käyttöteoriaansa ja seurata yliopistopedagogista tutkimusta. Tavoitteena on, että osallistujat kehittävät omaa työtään sekä omassa opetuksessaan että yhteisössään, vaihdellen näkökulmaa työn mikro- ja makrotasojen välillä.
 
Kohderyhmä

Kurssi on tarkoitettu Tampereen yliopiston tieteenalayksiköiden henkilöstölle sekä yliopistouralle suuntaaville tohtoriopiskelijoille.

Sisältö

• Yliopisto-opettaja oman työnsä tutkijana ja kehittäjänä
• Opiskelijana yliopistossa
• Oppimisen teorioita ja käytäntöjä
• Asiantuntijaksi kehittyminen prosessina ja ohjauksen kohteena
• Tutkimusperustainen opetus
 
Toteutus

Kurssi toteutetaan strukturoituna ja ohjattuna opiskeluprosessina kahden periodin aikana, jolloin keskimääräinen osallistujan työmäärä viikoittain on noin 14 tuntia (10 op = 267 tuntia). Kurssiin sisältyy lähiopetuspäiviä, lukupiirityöskentelyä, kirjallisuuteen perehtymistä, harjoittelua, omaa opetusta koskeva kehittämistehtävä ja opetusportfolion osan rakentaminen. Opiskelutehtävät on sidottu viikkoihin, mutta ajankohdan ja paikan osallistuja voi pääsääntöisesti määritellä itse, lukuun ottamatta viittä lähipäivää ja yhteisiä Funet Tiimi -verkkoseminaareja. Funet Tiimin lisäksi kurssilla käytetään Moodlea. Osallistujilta ei edellytetä aiempaa kokemusta verkko-opiskelusta.
 
Kurssin lähipäivät ovat:
ma-ti 27.-28.10.2014 klo 9-15 (paikka: 27.10. Virta ls. 120 ja 28.10. Virta ls. 114)
ma 12.1.2015 klo 9-15 ja
to-pe 5.-6.3.2015 klo 9-15.

Koko ryhmän yhteiset Funet Tiimi -verkkoseminaarit ovat
ma 24.11. klo 12-16
ma 8.12. klo 12-16

Lisäksi pienryhmittäin sovitaan kokoontumisaikoja kasvokkain tai verkossa. Kurssin aikana työskennellään monitieteisessä ryhmässä luoden vertaisverkostoa yli yksikkörajojen. Kurssilla edellytetään aktiivista osallistumista vuorovaikutukseen lähiopetuksessa, verkossa ja pienryhmissä. Ennen ensimmäistä lähiopetuspäivää osallistujat tekevät ennakkotehtävän (ohje lähetetään koulutukseen valituille).

Haku ja valinta

Koulutukseen valitaan 50 osallistujaa hakemusten perusteella, noin 30 henkilökunnasta ja noin 20 tutkijakoulusta.  Valittavalla tulee olla työsuhde tai jatko-opiskeluoikeus Tampereen yliopistoon. Etusijalla koulutukseen ovat sellaiset hakijat,  jotka toimivat opetus- tai ohjaustehtävissä, tai joilla on sovittuna opetustehtäviä yliopistossa lukuvuodelle 2014-2015,  jotka ovat esimiehensä tai väitöskirjan ohjaajan kanssa sopineet koulutukseen osallistumisesta ja joilla ei ole aiempaa pedagogista koulutusta. Valinnassa huomioidaan eri yksiköistä tulevien tasapuolinen jakautuminen sekä hakijan motivaatio ja sitoutuminen opiskeluprosessiin. Hakuaika kurssille on 2.-18.5.2014.

Opettajat

Johanna Annala, Vastaava opettaja

Opetus

27.10.2014 – 6.3.2015

Arviointi

Hyväksytty/hylätty.