x !
Arkistoitu opetusohjelma 2016–2017
Selaat vanhentunutta opetusohjelmaa. Voimassa olevan opetusohjelman löydät täältä.
KASVAL Vaihtuvateemainen valinnainen opintojakso: Musiikillisen luovuuden tukeminen - kokeellinen työpaja 5 op
Periodit
I Periodi II Periodi II Periodi IV Periodi
Opetuskieli
suomi
Tyyppi
Muut opinnot
Suoritettavien opintojaksojen kuvaukset opinto-oppaissa
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma
Muut opinnot
Kasvatustieteiden yksikkö

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa hyödyntää musiikillista luovuutta tukevia menetelmiä omassa opetuksessaan mm. improvisointi ja rakennuspalikkasävellys
- osaa soveltaa lapsilähtöisiä ääniharjoitteita ja lauluja tuottaen myös omia luovia ratkaisuja
- osaa suunnitella ja toteuttaa toiminnallisen musiikkia sisältävän tunnin perusopetuksen opetussuunnitelman tavoitteiden suuntaisesti sekä tunnistaa arvioinnin lähtökohdat
- osaa hyödyntää ja muokata valmista oppimateriaalia sekä tuottaa itse opetusmateriaalia eheyttäen ja eriyttäen
- osaa arvostaa musiikkia hyvinvointia lisäävänä, yleissivistävänä ja eheyttävänä taidemuotona, joka voi olla läsnä koulun ja päiväkodin päivittäisessä toiminnassa

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt

Opettajat

Jouko Pullinen, Vastaava opettaja
jouko.pullinen[ät]tuni.fi
Autere Hanni, Opettaja
hanni.autere[ät]gmail.com
Lamminen Sirkka, Opettaja
sirkka.lamminen[ät]uniarts.fi

Opetus

13.1.2017 – 11.2.2017
Pienryhmäopetus 27 tuntia
Pe 13.1.2017 klo 16.00-19.15, Virta005 ja Virta 255
La 14.1.2017 klo 9.30-15.30, Virta 215
Pe 27.1.2017 klo 16.00-19.15, Virta 005 ja Virta 255
La 28.1.2017 klo 9.30-15.30, Virta 215
La 11.2.2017 klo 9.30-15.30, Virta 215
Itsenäinen työskentely 108 tuntia

Arviointi

Hyväksytty/hylätty.

Arviointiperusteet

Aktiivinen osallistuminen opetukseen, ennakkotehtävän sekä opintotehtävien ja oppimispäiväkirjan hyväksytty suorittaminen

Oppimateriaalit

Lista täydentyy kurssin alkaessa.

Ahonen, K (2004). Johdatus musiikin oppimiseen. Finn Lectura. Tampere

Berk, R. A., & Trieber, R. H. (2009). Whose classroom is it, anyway? Improvisation as a teaching tool. Journal on Excellence in College Teaching, 20 (3), 29-60.

Dowling, W. J. (2010). Music perception. In C. Plack (Ed.), Oxford handbook of auditory science: Hearing (pp. 231-248). Oxford, UK: Oxford University Press.

Perusasteen musiikin oppimateriaali, opettajan oppaat sekä opintojakson pienryhmäopetuksessa jaettu materiaali

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet, Opetushallitus.
http://www.oph.fi/saadokset_ja_ohjeet/opetussuunnitelmien_ja_tutkintojen_perusteet/perusopetus

Tampereen yliopiston normaalikoulun perusopetuksen opetussuunnitelma 2016

https://eperusteet.opintopolku.fi/eperusteet-ylops-service/api/dokumentit/4642886

http://animalearning.com/2012/08/29/fresh-start-10-improv-games-to-develop-courage-compassion-and-creativity/

https://ww2.kqed.org/mindshift/2015/01/30/how-improv-can-open-up-the-mind-to-learning-in-the-classroom-and-beyond/

Lisätiedot

Kurssi on suunnattu lastentarhanopettajaksi ja luokanopettajaksi opiskeleville. Se on avoin myös muille EDUn opiskelijoille. Kurssin suunnittelee ja toteuttaa Taideyliopiston opiskelijat, joille se on osa opettajan pedagogisia opintoja.

Kurssi sisältää äänenkäytön ja soitinvalmennuksen työpajoja, improvisointia ja säveltämistä lapsilähtöisesti. Ennakkokyselyn pohjalta kurssin painopisteiksi valikoituivat rakennuspalikkasävellys, lasten ääniharjoitukset ja improvisaatio.

Kurssille otetaan 20 opiskelijaa.