Opiskelija
- osaa hyödyntää musiikillista luovuutta tukevia menetelmiä omassa opetuksessaan mm. improvisointi ja rakennuspalikkasävellys
- osaa soveltaa lapsilähtöisiä ääniharjoitteita ja lauluja tuottaen myös omia luovia ratkaisuja
- osaa suunnitella ja toteuttaa toiminnallisen musiikkia sisältävän tunnin perusopetuksen opetussuunnitelman tavoitteiden suuntaisesti sekä tunnistaa arvioinnin lähtökohdat
- osaa hyödyntää ja muokata valmista oppimateriaalia sekä tuottaa itse opetusmateriaalia eheyttäen ja eriyttäen
- osaa arvostaa musiikkia hyvinvointia lisäävänä, yleissivistävänä ja eheyttävänä taidemuotona, joka voi olla läsnä koulun ja päiväkodin päivittäisessä toiminnassa
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, ennakkotehtävän sekä opintotehtävien ja oppimispäiväkirjan hyväksytty suorittaminen
Lista täydentyy kurssin alkaessa.
Ahonen, K (2004). Johdatus musiikin oppimiseen. Finn Lectura. Tampere
Berk, R. A., & Trieber, R. H. (2009). Whose classroom is it, anyway? Improvisation as a teaching tool. Journal on Excellence in College Teaching, 20 (3), 29-60.
Dowling, W. J. (2010). Music perception. In C. Plack (Ed.), Oxford handbook of auditory science: Hearing (pp. 231-248). Oxford, UK: Oxford University Press.
Perusasteen musiikin oppimateriaali, opettajan oppaat sekä opintojakson pienryhmäopetuksessa jaettu materiaali
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet, Opetushallitus.
http://www.oph.fi/saadokset_ja_ohjeet/opetussuunnitelmien_ja_tutkintojen_perusteet/perusopetus
Tampereen yliopiston normaalikoulun perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
https://eperusteet.opintopolku.fi/eperusteet-ylops-service/api/dokumentit/4642886
Kurssi on suunnattu lastentarhanopettajaksi ja luokanopettajaksi opiskeleville. Se on avoin myös muille EDUn opiskelijoille. Kurssin suunnittelee ja toteuttaa Taideyliopiston opiskelijat, joille se on osa opettajan pedagogisia opintoja.
Kurssi sisältää äänenkäytön ja soitinvalmennuksen työpajoja, improvisointia ja säveltämistä lapsilähtöisesti. Ennakkokyselyn pohjalta kurssin painopisteiksi valikoituivat rakennuspalikkasävellys, lasten ääniharjoitukset ja improvisaatio.
Kurssille otetaan 20 opiskelijaa.