x !
Arkistoitu opetusohjelma 2018–2019
Selaat vanhentunutta opetusohjelmaa. Voimassa olevan opetusohjelman löydät täältä.
KASVAR2 Erilaisuuden kohtaaminen ja inklusiivinen varhaiskasvatus - Kirjatentti (vaihtoehtoinen suoritustapa) 5 op
Periodit
I Periodi II Periodi II Periodi IV Periodi
Opetuskieli
suomi
Tyyppi
Aineopinnot
Suoritettavien opintojaksojen kuvaukset opinto-oppaissa
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma
Kasvatustieteiden tiedekunta

Osaamistavoitteet

Erilaisuudesta moninaisuuteen:
Opiskelija
- ymmärtää lasten ja nuorten sekä heidän perheidensä kulttuurisen moninaisuuden
- osaa ottaa huomioon yksittäiset lapset ainutlaatuisina yksilöinä ja yhteisönsä jäsenenä
- edistää demokraattisia arvoja ja kaikkien osallisuutta
- ymmärtää minkälaisia tiedollisia, taidollisia ja asenteellisia valmiuksia kasvattaja tarvitsee monikulttuurisessa kontekstissa


Inklusiivinen varhaiskasvatus:
Opiskelija
- ymmärtää ja osaa soveltaa toiminnassaan lasten yksilöllisyyttä ja yksilöllisiä tuen tarpeita
- on omaksunut sekä inklusiivisen varhaiskasvatuksen että kasvun ja oppimisen tuen perusteita
- tiedostaa toimintaympäristön muuttamisen merkityksen sekä lasten yksilöllisten että kaikille lapsille yhteisten toimintojen ja oppimisen mahdollistamisessa.

Opettajat

Hanna Hjelt, Vastaava opettaja
hanna.hjelt[ät]tuni.fi

Opetus

1.11.2018 – 5.8.2019
Kirjatentti

Arviointi

Numerolla 1-5.

Oppimateriaalit

Tentittävä kirjallisuus:

Green, V. & Cherrington, S. (eds.). 2010. Delving into diversity: An international exploration of issues of diversity in education. Nova Science Publishers, Inc. EBSCO Publishing.
Saatavilla myös e-kirjana Tampereen yliopiston kirjastosta.

Hermanfors, K. (2017) Keskustelua. Inklusiivinen varhaiskasvatus- itsestäänselvääkö? Kasvatus & Aika Vol 11 (3). 91- 95

Heiskanen, N., Alasuutari, M., & Vehkakoski, T. (2018). Positioning children with special educational needs in early childhood education and care documents. British Journal of Sociology of Education, 1–17.

https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/01425692.2018.1426443?needAccess=true

Madureira Ferreira J., Mäkinen  M.& de Souza Amorim,K. (2018)  Reflecting on Inclusion in Early Childhood Education: Pedagogical Practice, School Space and Peer Interaction. Journal of Early Childhood Education Research; Vol 7(1), p. 25-52.

 

Seuraavat artikkelit teoksesta Valloittava varhaiskasvatus: oppimista, osallisuutta ja hyvinvointia :

Eerola-Pennanen, P. & Turja L.  (2017).  Yhdenvertaisuus ja moninaisuus. Teoksessa Koivula, A. Siippainen, & P. Eerola-Pennanen (toim.), Valloittava varhaiskasvatus: oppimista, osallisuutta ja hyvinvointia Tampere: Vastapaino. 195 -206.

Eerola-Pennanen, P. (2017). Kulttuurinen monimuotoisuus. Teoksessa Koivula, A. Siippainen, & P. Eerola-Pennanen (toim.), Valloittava varhaiskasvatus: oppimista, osallisuutta ja hyvinvointia Tampere: Vastapaino. 221-233.

Turja L. (2017). Oppimisen ja kehityksen haasteet. Teoksessa Koivula, A. Siippainen, & P. Eerola-Pennanen (toim.), Valloittava varhaiskasvatus: oppimista, osallisuutta ja hyvinvointia Tampere: Vastapaino. 145- 162.

Lisätiedot

Vaihtoehtoinen kirjatentti on avoinna varhaiskasvatuksen opiskelijoille aikavälillä 1.11.2018-5.8.2019. Jos suoritat opintojakson kirjatentillä, ilmoittaudu suoraan sähköiseen tenttipalveluun (ei kontaktiopetuksena toteutettavalle kurssille).