Erilaisuudesta moninaisuuteen:
Opiskelija
- ymmärtää lasten ja nuorten sekä heidän perheidensä kulttuurisen moninaisuuden
- osaa ottaa huomioon yksittäiset lapset ainutlaatuisina yksilöinä ja yhteisönsä jäsenenä
- edistää demokraattisia arvoja ja kaikkien osallisuutta
- ymmärtää minkälaisia tiedollisia, taidollisia ja asenteellisia valmiuksia kasvattaja tarvitsee monikulttuurisessa kontekstissa
Inklusiivinen varhaiskasvatus:
Opiskelija
- ymmärtää ja osaa soveltaa toiminnassaan lasten yksilöllisyyttä ja yksilöllisiä tuen tarpeita
- on omaksunut sekä inklusiivisen varhaiskasvatuksen että kasvun ja oppimisen tuen perusteita
- tiedostaa toimintaympäristön muuttamisen merkityksen sekä lasten yksilöllisten että kaikille lapsille yhteisten toimintojen ja oppimisen mahdollistamisessa.
Tentittävä kirjallisuus:
Green, V. & Cherrington, S. (eds.). 2010. Delving into diversity: An international exploration of issues of diversity in education. Nova Science Publishers, Inc. EBSCO Publishing.
Saatavilla myös e-kirjana Tampereen yliopiston kirjastosta.
Hermanfors, K. (2017) Keskustelua. Inklusiivinen varhaiskasvatus- itsestäänselvääkö? Kasvatus & Aika Vol 11 (3). 91- 95
Heiskanen, N., Alasuutari, M., & Vehkakoski, T. (2018). Positioning children with special educational needs in early childhood education and care documents. British Journal of Sociology of Education, 1–17.
https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/01425692.2018.1426443?needAccess=true
Madureira Ferreira J., Mäkinen M.& de Souza Amorim,K. (2018) Reflecting on Inclusion in Early Childhood Education: Pedagogical Practice, School Space and Peer Interaction. Journal of Early Childhood Education Research; Vol 7(1), p. 25-52.
Seuraavat artikkelit teoksesta Valloittava varhaiskasvatus: oppimista, osallisuutta ja hyvinvointia :
Eerola-Pennanen, P. & Turja L. (2017). Yhdenvertaisuus ja moninaisuus. Teoksessa Koivula, A. Siippainen, & P. Eerola-Pennanen (toim.), Valloittava varhaiskasvatus: oppimista, osallisuutta ja hyvinvointia Tampere: Vastapaino. 195 -206.
Eerola-Pennanen, P. (2017). Kulttuurinen monimuotoisuus. Teoksessa Koivula, A. Siippainen, & P. Eerola-Pennanen (toim.), Valloittava varhaiskasvatus: oppimista, osallisuutta ja hyvinvointia Tampere: Vastapaino. 221-233.
Turja L. (2017). Oppimisen ja kehityksen haasteet. Teoksessa Koivula, A. Siippainen, & P. Eerola-Pennanen (toim.), Valloittava varhaiskasvatus: oppimista, osallisuutta ja hyvinvointia Tampere: Vastapaino. 145- 162.
Vaihtoehtoinen kirjatentti on avoinna varhaiskasvatuksen opiskelijoille aikavälillä 1.11.2018-5.8.2019. Jos suoritat opintojakson kirjatentillä, ilmoittaudu suoraan sähköiseen tenttipalveluun (ei kontaktiopetuksena toteutettavalle kurssille).