Opintojakson suoritettuaan opiskelija pystyy hahmottamaan yritysten toimintaympäristön ja tilanteen ja osaa ratkaista yrityksen käytännän ongelmia ja haasteita ryhmässä.
Opiskelija laajentaa verkostoaan sekä muiden opiskeljoiden että yritysten
suuntaan.
ILMOITTAUTUMINEN KAUPPATIETEIDEN OPISKELIJOILLE 15.3.-25.3.2016 Lyyti-järjestelmän kautta: https://www.lyyti.fi/reg_2016/Yritysappro_2016_7894 . Lisätietoa: Boomi ry Tuuli Reko.
Vaadittavat suoritukset:
1) Osallistuminen yrityksien kiertämiseen Yritysappro-tapahtumassa
2) Alustavan ideakuvauksen tekeminen kahdesta yrityskohtaisesta casesta ryhmän kanssa
ja esittely yritykselle
3) Ideaan ja yhden kohdeyrityksen tilanteeseen ja tarpeeseen pohjautuva tiedonkeruu ja
analyysi sekä raportin koostaminen ryhmässä
Opiskelijat muodostavat 3-6 hengen ryhmiä, joissa kurssin tehtävät suoritetaan.
Opiskelijat osallistuvat (1) Yritysappro-tapahtumaan, jossa he kiertävät tapausyritykset ja kuulevat niistä taustatietoa. Ryhmä valitsee, minkä kahden yrityksen ongelmiin se tuottaa ratkaisuehdotukset. Ryhmä perehtyy valitsemiensa kahden yrityksen antamaan case-ongelmaan ja aineistoon sekä hankkii tarvittavaa lisäaineistoa (esim. kirjallisuus, toimialaa koskeva aineisto, muu julkinen aineisto internetissä) ongelman ratkaisemiseksi.
Ryhmä tekee aluksi (2) karkean kuvauksen(noin 1 sivu) omasta ideasta, jonka yritys voi hyväksyä tutkittavaksi tai olla hyväksymättä. Kukin ryhmä tekee karkean kuvauksen kahden eri yrityksen ongelmaa koskien. Yritysten palautteiden pohjalta valitaan jatkokehitettävä idea, jota työstetään ja kehitetään ratkaisuehdotukseksi. Itsenäisen työskentelyn tuloksena on (3) yritykselle luovutettava idea tai konsepti, jolla annettu tehtävä/ongelma on ratkaistu.
Analyysi ja kehitysehdotus kirjoitetaan raportiksi (laajuus noin 10-20 sivua). Myös yrityksen hylkäämistä ideoista voi
tehdä raportin, jolloin sen tarkastaa ainoastaan kurssin vastuuopettaja.
Raporttien esimerkkirakenne
Idean karkea kuvaus (noin 1 sivu)
• Tiedot ryhmästä (sis. ryhmän jäsenten nimet, opiskelijanumerot, sähköpostiosoitteet)
• Kohdeyrityksen nimi ja idean otsikko
• Lähtötilanteen päätelmä
• Idean/ehdotuksen kuvaus ja päätelmä
• Mahdolliset lähteet
Loppuraportti (noin 10-20 sivua)
1) Kansilehti (sis. ryhmän jäsenten nimet, opiskelijanumerot, sähköpostiosoitteet)
2) Sisällysluettelo
3) Tiivistelmä (executive summary)
4) Tausta, tavoitteet ja rajaus (sis. ongelman määrittely, tavoitellut hyödyt/tulokset)
5) Ratkaisun kuvaus (ryhmän oman jäsennyksen mukaan)
6) Talousarvio ja/tai toteuttamissuunnitelma
7) Päätelmät ja suositukset
8) Lähteet
9) Liitteet
Hyväksytty/hylätty.
Yritysappro arvostellaan skaalalla hylätty - hyväksytty. Jos kurssisuoritteissa on selkeitä puutteita, ne voidaan palauttaa täydennettäväksi. Hyväksytyille suorituksille ominaista on mm: - ymmärrys yrityksen tilanteesta ja ongelmasta - lähdeaineiston tarkoituksenmukainen hyödyntäminen - kekseliäisyys ja analyyttisyys ongelman ratkaisemisessa - konkreettinen lopputulos lähtötilanteen ja tarpeen mukaisesti - raportin selkeys ja loogisuus
Opintojakso on suunnattu kauppatieteiden opiskelijoille. Lisätietoa opintojaksosta Boomi ry Tuuli Reko (yrityssuhteet@boomi.fi). Opintojakson vastuuopettaja professori Hannu Saarijärvi.
ILMOITTAUTUMINEN kauppatieteiden opiskelijoille 15.3.-25.3.2016 Lyyti-järjestelmän kautta: https://www.lyyti.fi/reg_2016/Yritysappro_2016_7894 .