Opiskelija tuntee ammatillisen vuorovaikutuksen ja haastattelun periaatteet ja erityispiirteet. Opiskelija osaa toteuttaa asiakkaan ammatillisen alkuhaastattelun sekä analysoida ja arvioida keskustelun rakennetta ja vuorovaikutusta. Hän tuntee psykologisen keskustelun prosessin sekä verbaalisen ja nonverbaalisen viestinnän ja vaikuttamisen keinoja. Opiskelija osaa reflektoida omia vahvuuksiaan ja kehitettäviä osa-alueitaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyen.
Kurssilla sosiaalityön, logopedian ja psykologian opiskelijat opiskelevat yhdessä. Tavoitteena on oppia myös monialaista yhdessä pohtimista ja tekemistä.Seminaarin ohjelma varmistuu syksyyn mennessä.
Kurssi tarjotaan myös sosiaalityön käytännön opettajille ja psykologian ammattityön opettajille.
Aktiivinen osallistuminen luennoille ja harjoituksiin, sähköinen tentti (periodi III) ja oppimispäiväkirja.
1. Sommers-Flanagan & Sommers-Flanagan, Clinical interviewing (luvut 1-6 ja 11-15). Wiley 2012 tai 2013.
OHEISKIRJALLISUUS
1. Koski-Jännes, Riittinen & Saarnio (toim.), Kohti muutosta. Motivointimenetelmiä päihde- ja käyttäytymisongelmiin. Tammi 2008.
2. Burgoon, Guerrero & Floyd, Nonverbal communication. Pearson 2010.
3. Egan, The skilled helper: A problem-management and opportunity-development approach to helping. Brooks/Cole 2002.
Luento-opetus
Periodi III: harjoitukset, oppimispäiväkirja, sähköinen tentti 11.1. - 9.3.16 (Sommers-Flanagan & Sommers-Flanagan: Clinical interviewing, luvut 1-6 ja 11-15).
Läsnäolovelvollisuus 100 %.