Opiskelija
- hallitsee johtamisen keskeisiä käsitteitä ja teorioita
- ymmärtää pedagogisen johtamisen erityisluonteen
- ymmärtää kasvatus- ja koulutusorganisaatioiden johtajuutta, johtamista ja kehittämistä ammatillisena toimintana
Blair, H. E. (ed.). 2011. Teacher leadership. The "new" foundations of teacher education. Lang, cop.
Davis, B. (toim.). 2005. The Essentials of School Leadership.
Henderson, J. & al. 2014. Reconceptualizing Curriculum Development:
Inspiring and Informing Action (Studies in Curriculum Theory series).
Routledge.
Hujala, E., Waniganayake, M. & Rodd, J. (toim.). 2013. Researching Leadership in Early
Childhood Education. Tampere: Tampere University Press. Verkossa osoitteessa: http://ilrfec.org/publication/researching-leadership-in-early-childhood-education/
Mäki, K. & Palonen, T. 2012. Johtamisen tilat ja paikat.
Woods, P. 2005. Democratic leadership in education.
Opintojakson opettajan kokoama ajankohtainen artikkelipaketti.
Vaadittavat opintosuoritukset: osallistuminen opetukseen (luennot ja lukupiirityöskentely), teoreettinen essee.
Kurssin ryhmäkokoa ei ole rajattu.
Vaihtoehtoinen suoritustapa: kirjatentti.
Sähköinen tentti on avoinna 3.10.-9.12.2016 ja 16.1.-18.8.2017.
Kirjatentissä tentitään 3 kirjaa seuraavista:
Blair, H. E. (ed.). 2011. Teacher leadership. The "new" foundations of teacher education. Lang, cop.
Davis, B. (toim.). 2005. The Essentials of School Leadership.
Henderson, J. G. (ed.). 2015. Reconceptualizing curriculum development. Inspiring and informing action. New York & London: Routledge
Hujala, E., Waniganayake, M. & Rodd, J. (toim.). 2013. Researching Leadership in Early
Childhood Education. Tampere: Tampere University Press.
Mäki, K. & Palonen, T. (toim.). 2012. Johtamisen tilat ja paikat. Aikuiskasvatuksen 50. vuosikirja. Vantaa: Hansaprint