Kurssin tavoitteena on vahvistaa valmiuksia eri uskontojen ja kulttuurien kohtaamiseen kasvatusyhteisöissä.
Kurssin jälkeen opiskelija
- ymmärtää, mitä opettajan interkulttuuriseen kompetenssiin kuuluu ja miten näitä valmiuksia voidaan kehittää
- on saanut yleiskuvan siitä, minkälaisia kysymyksiä Suomen uskonnollinen ja kulttuurinen monimuotoisuus kasvatusyhteisöihin tuo, ja minkälaisia ratkaisumalleja näihin kysymyksiin on olemassa
- ymmärtää itsereflektion merkityksen erilaisuutta kohdatessa ja on lisännyt ymmärrystään omista uskomuksistaan, asenteistaan sekä ajattelunsa lähtökohdista
Sisältö
Kurssilla käsitellään kulttuurien ja uskontojen kohtaamiseen liittyviä kasvatuksellisia kysymyksiä sekä opettajan interkulttuurista kompetenssia ja sen kehittymistä. Ajankohtaista tutkimustietoa pyritään hyödyntämään kasvatusyhteisöjen arkiseen ongelmanratkaisuun sekä oman ammatillisen kasvun reflektointiin.
Kurssin suorittaminen
Seminaari 10 h ja itsenäinen työskentely 44 h sisältäen ennakkotehtävät ja kurssin jälkeen palautettavan opintopäiväkirjan. HUOM! Ohjeistukset ennakkotehtäviin löytyvät kurssin Moodle-alustalta, ja ennakkotehtävän tulee olla palautettuna Moodleen ennen ensimmäistä seminaarikokoontumista.
Arvosana määräytyy opintopäiväkirjan perusteella.
Räsänen, R., Jokikokokko, K., Järvelä, M-L.,& Lamminmäki-Kärkkäinen, T. (2002). Interkulttuurinen opettajankoulutus. Utopiasta todellisuudeksi toimintatutkimuksen avulla. Oulu: Oulun yliopisto.
Berry, L. B. & Southwell, L. 2011. Developing intercultural understanding and skills: models and approaches. Intercultural education 22(6), 453-466.
Coulbya, D. 2006. Intercultural education: theory and practice. Intercultural education 17 (3), 245-257.
Hammera, M.R., Bennett, M.J. & Wisemanc, R. (2003). Measuring intercultural sensitivity: the intercultural development inventory, International Journal of Intercultural Relations 27(4), 421-443.
Garmon, M.A. (2004). Changing Preservice Teachers’ Attitudes/Beliefs About Diversity. What are the Critical Factors? Journal of Teacher Education, 55(3), 201–213.
Halonen, M. (2009). Islam alakoulussa: Koulu kaksisuuntaisen sopeutumisen kenttänä. Nuorisotutkimus, 27 (3), 33-46
Kuusisto, A. & Lamminmäki-Vartia, S. (2012). Moral Foundation of the Kindergarten Teacher’s Educational Approach: Self-Reflection Facilitated Educator Response to Pluralism in Educational Context. Education research international (2012), http://dx.doi.org/10.1155/2012/303565
K. Holm, P. Nokelainen, and K. Tirri, “Intercultural and religious sensitivity of finnish lutheran 7th–9th grade students,” in Religious Diversity and Education—Nordic Perspectives, C. Bakker, H.-G. Heimbrock, R. Jackson, G. Skeie, and W. Weisse, Eds., pp. 131–144, Waxmann, Münster, Germany, 2009.
A.-L. Riitaoja, S. Poulter, and A. Kuusisto, “Worldviews and multicultural education in the Finnish context—a critical philosophical approach to theory and practices,” Finnish Journal of Ethnicity and Migration, vol. 5, no. 3, pp. 87–95, 2010.
S. Lamminmäki-Vartia, “‘Ai noi muslimithan ei kai saa tehdä enkeleitä’—uskonto ja uskontokasvatus monikulttuurisen päiväkodin arjessa ja kasvattajien puheessa [“Oh, I suppose these Muslims are not allowed to craft angels”—Religion and Religious Education in the everyday of Kindergarten and in the educator dialogue],” (Master’s Research Thesis in Pedagogy of Religion), Helsingin yliopisto, Teologinen tiedekunta, 2010, http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201005281917.
Kuusisto, A. (2010). Kulttuurinen, kielellinen ja katsomuksellinen monimuotoisuus päiväkodissa: haasteita ja mahdollisuuksia. Helsinki: Kopio Niini.
Kangasmaa, T., Petäjä, H. and Vuorelma, P. (toim.)(2008) Lapsenkaltainen: Uskonnollis-katsomuksellinen orientaatio varhaiskasvatuksessa. Helsinki: Lasten Keskus.
Rissanen, I. (2012). How Finnish Muslim students perceive and deal with religious and cultural difference : negotiating religious tradition with modern liberal and postmodern ideals, Education research international (2012), Article ID 978317, 10 pages, http://dx.doi.org/10.1155/2012/978317
Rissanen, I., Kuusisto, E. & Tirri, K. (forthcoming) Finnish teachers’ attitudes toward Muslim students and the promotion of their integration in schools.
Liebkind, K., Jasinskaja-Lahti, I. & Solheim, E. (2004). Cultural Identity, Perceived Discrimination, and Parental Support as Determinants of Immigrants’ School Adjustments: Vietnamese Youth in Finland. Journal of Adolescent Research, 19 (6), 635-656.
Dronkers, J. & R. van der Velden. 2013. “Positive but also negative effects of ethnic diversity in schools on educational achievement? An empirical test with cross-national PISA-data.” Pp. 71-98 in: Integration and Inequality in Educational Institutions, edited by M. Windzio. Dordrecht, Heidelberg, London, New York: Springer
Opintojaksolle valitaan max. 30 opiskelijaa.